Menu

Romanjagt

Vil du sætte fokus på litteratur og læsning i udskolingen? Så kom med på jagt efter den gode læseoplevelse! På en romanjagt skabes rammerne for, at alle elever kan få en god læseoplevelse gennem deres eget læselandskab, booktalk og selvvalgt litteratur.

Romanjagten er et tilbud for udskolingen, som tager udgangspunkt i ønsket om at styrke elevers læsning og læselyst. Forløbet udfordrer den klassiske tilgang til værklæsning, hvor eleverne ofte føler modstand mod at læse bøger, som læreren har udvalgt. I stedet får de i Romanjagten mulighed for at vælge romaner, der interesserer dem og derigennem mulighed for at få en god læseoplevelse med et selvvalgt litterært værk. Dette sker i et samarbejde mellem Folkebiblioteket og klassens dansklærer. Målet er, at alle elever får en større lyst til at læse litteratur, forbedrer deres fordybende læsning og bliver bedre til faglig fordybelse i det hele taget. Konceptet omhandler således ikke bare læsning, men i lige så høj grad fordybelse, vedholdenhed, opmærksomhed og betydningen af ydre og indre faktorer ift. at fordybe sig.

Romanjagten er udarbejdet som et forløb over fire moduler, hvor eleverne bliver taget i hånden under hele læseprocessen - fra at blive inspireret og gå på jagt efter en relevant bog på biblioteket, til at finde et godt læsested, fordybe sig i bogen og til sidst kunne tilføje en ny bog til klassens "Romanjagt-trofæskab". Forløbet adskiller sig ved sin ikke-analytiske, undersøgende tilgang, hvor fokus er på elevernes personlige engagement i læsningen samt deres individuelle læseoplevelser.

“Du skal ikke være bange for at læse det du kan lide”. Elev, 7. klasse, Viborg Kommune

Aldersgruppe:
7-9. klasse

Antal:
En klasse

Varighed:
En måned

Kom i gang

I et romanjagt-forløb kommer klassen på besøg på folkebiblioteket, hvor jagten blæses i gang med bl.a. rundvisning og præsentation. Eleverne udfylder personlige læselandskaber med deres foretrukne genrer og interesser. De bliver præsenteret for en skræddersyet booktalk og forslag til, hvordan de selv kan finde inspiration. Klassen får til slut produceret et "Trofæskab" i Padlet med elevernes egne boganbefalinger.

Biblioteket står for planlægning og afvikling af Romanjagt-forløbet. Dette indebærer at:

  • Planlægge forløbet og fastsætte datoer for 1. og 4. modul i samarbejde med klassens lærer.
  • Sende information ud til klassens forældre, via læreren, om oprettelse af lånerkort og praktiske informationer.
  • Afvikle 1. og 4. modul på folkebiblioteket.
  • Sende undervisningsmaterialer til 2. og 3. modul til læreren.
  • Oprette et "Trofæskab" i Padlet og give læreren adgang.

Romanjagten består af fire moduler

Romanjagten består som udgangspunkt af fire moduler, men kan udvides til at være over flere lektioner på skolen, som i Kristiane Hauers UV forløb til udskolingen. Dette forløb er med sit fokus på samarbejdet mellem folkebiblioteket og udskolingen bygget op af to moduler på folkebiblioteket og to ude i klassen på skolen:

Hvad skal skolen?

Som lærer har du en vigtig rolle som elevernes daglige læselyst-ambassadør og som bindeled mellem folkebibliotek, elever og forældre. Først og fremmest skal du som lærer starte med at tilmelde din klasse et Romanjagt-forløb.

Inden romanjagtens begyndelse modtager den tilmeldte lærer følgende fra kontaktpersonen på biblioteket:

  • Introduktionsbrev til læreren
  • Kort forældrebrev om forløbet og lånerkort
  • Materialer til 2. og 3 modul, hvor læreren selv skal varetage undervisningen ude på skolen

Forud for 1. modul skal læreren få et overblik over, hvor mange elever, der ikke er oprettede som lånere ved folkebiblioteket. Elever, som endnu ikke er oprettede på folkebiblioteket, skal oprettes. Det gør de sammen med deres forældre digitalt eller ved et besøg på folkebiblioteket inden 1. modul.

Læreren opfordres til at dele en liste over klassens værklæsning/genrelæsning i dansk, samt viden om elevernes litterære interesser med biblioteksformidleren, så biblioteksformidlerens booktalk kan målrettes.

Materialer og grafik

Skabelon med introduktionsmail til lærere

Introduktionsmail (Word)

Materialer til 1. modul:

(Roman)jagten går ind - Vejledning (PDF)

(Roman)jagten går ind - PowerPoint (PPT)

Læselandskab (PDF)

Materialer til 2. modul:

Det gode plet i (læse)skoven - Lærervejledning (PDF)

Den gode plet i (læse)skoven - PowerPoint (PPT)

Den gode plet i (læse)skoven - Opgave (PDF)

Den gode plet i (læse)skoven - Lektier til modul 3 (PDF)

Materialer til 3. modul:

Kend dig selv som læser - Lærervejledning (PDF)

Kend dig selv som læser - PowerPoint (PPT)

Kend dig selv som læser - Opgave (PDF)

Kend dig selv som læser - Lektier til modul 4 (PDF)

Materialer til 4. modul:

Romanjagten blæses af - Vejledning (PDF)

Romanjagten blæses af - PowerPoint (PPT)

Hvem kan du kontakte?

Hvis du vil vide mere, kan du kontakte Kirstina Kjærsgård Olesen, Formidler ved Viborg Bibliotekerne, på mail ole@viborg.dk

Baggrund for konceptet

Romanjagtforløbet bygger på Kristiane Hauers ph.d.-afhandling om læsning og fordybelse, samt Hauers dansk-undervisningsforløb til folkeskolen. Forløbet udfordrer den klassiske tilgang til værklæsning, hvor eleverne ofte føler modstand mod at læse bøger, som læreren har udvalgt. I stedet får de mulighed for at vælge bøger, der interesserer dem, hvilket øger deres motivation og engagement.

Med romanjagten er der fokus på børnenes individuelle læsepræferencer, hvilket taler direkte ind folkebibliotekernes arbejde med børns selvbestemmelse, læselyst og læsekultur. Her kan nævnes bibliotekernes samarbejde med DR om projektet "Alle ord tæller" og Folkebibliotekernes projektet "Det starter med børnene", som begge tager udgangspunkt i børnenes univers og børneinddragelse.

For dig der vil læse mere om Kristiane Hauers arbejde med læsekultur og fordybelse i udskolingen:

Læsning og fordybelse

Fordybede læsere - hvad kan de lære os?

Romanjagt - Jagten på den gode læseoplevelse