BREAKING: Adrian løser læsekrisen!
Adrian er tilbage og denne gang er han flyttet hjemmefra – på biblioteket i telt. Hvorfor? Fordi det er sådan, han kan få tid til at læse. Vi har spurgt børnene, hvad der står i vejen for at læse mere, og svaret er entydigt: ”VI HAR IKKE TID!”
Aldersgruppe:
4-6. klasse
BREAKING: Adrian løser læsekrisen!
Kampagnens formål er at tage børnenes stemmer omkring den pressede læsekultur seriøst og lade børnenes perspektiver blive en del af samtalen. Find alt hvad du skal vide om kampagnen på siden her, og hent alle kampagnematerialerne.
Om kampagnen
Fra 15. januar kan du møde en børnerettet kampagne med titlen ”BREAKING: Adrian løser læsekrisen!” på biblioteket, eReolen GO og YouTube. Kampagnen er en fortsættelse af sidste års kampagne ”BREAKING: Læsetvang er lort!” og har til formål at tage børnenes stemmer omkring den pressede læsekultur seriøst og lade børnenes perspektiver blive en del af samtalen.
Vi har spurgt mere end 60 børn i 5. og 6. klasse om, hvad der kan gøre det nemmere og sjovere at læse mere. Børnene peger i høj grad på, at de ikke har tid til at læse, fordi de bruger meget tid på deres venner og fritidsaktiviteter, og fordi der samtidig er nogen, der har fundet på ”noget, der hedder skole” (citat fra barn i 5. klasse).
Ikke kun for børn
Kampagnen er målrettet børn mellem 9 og 13 år, men der er også guld at hente for de voksne. I den voksenrettede del af kampagnen, får du som voksen tips og tricks til at starte samtalen om læsning og fællesskaber med dit barn.
Kampagnematerialer
Kampagnematerialerne må benyttes frit af Folkebiblioteker og PCL'er i hele kampagneperioden 15. januar – 15. april 2025.
Bag om kampagnen - kampagnebeskrivelse (PDF-dokument)
Kampagne- og udstillingsguide til formidlere (PDF-dokument)
Skabelon til læsetricks (PDF-dokument)
A3-plakater (ZIP-fil)
Skærmgrafik (ZIP-fil)
SOME-opslag (ZIP-fil)
CMS-artikler inkl. billeder (Word-dokumenter og jpg-filer) - der mangler en artikel, den kommer snarest.
A1-plakater kan tilsendes på forespørgsel på mail lea.christensen@aalborg.dk.
Kampagnevideoer - offentliggøres den 7. januar 2025
Videoer i højformat med undertekster (ZIP-fil)
Trailer med undertekster (ZIP-fil)
Rettigheder
eReolen GO, PLC og alle landets folkebiblioteker kan benytte videoerne + øvrige elementer med Adrian i alle medier – fysiske og digitale kanaler i en tidsbegrænset periode på 3 måneder fra d. 15. januar 2025. Der skal ikke laves en take-down af materialet efter perioden, men materialet må ikke benyttes i nye kampagner eller genopslås. Materialer uden Adrian kan benyttes frit – også efter endt kampagneperiode.
Kontaktoplysninger
Niclas Vindberg Bohnsen, nvb@ddfb.dk
Lærke Marie Toftdahl Olsen, lmt@ddfb.dk
Lea Korshøj Christensen, lea.christensen@aalborg.dk
Mie Møller Nielsen, mie.moeller.nielsen@aalborg.dk