Menu

Ressourcer og timeforbrug

Ressourcer forstås både som de timer I som bibliotek afsætter, antal frivillige og økonomien bag det hele.

Timer

Hvor mange medarbejdertimer biblioteket bør afsætte til at drive et sprogtræningstilbud afhænger af flere faktorer. Den vejledende tilgang er mindst ressourcekrævende, da det allerede indgår som en del af driften og det at have udlånsvagter. Det kan dog være en god ide at sætte kursustimer til konceptintroduktion for medarbejderne og generelt overblik over egnede materialer, vejledningssituationer etc. Vær opmærksom på, at vejledningen omkring sprogtræning godt kan være tidskrævende, da det i mange tilfælde handler om at afdække borgerens nuværende behov og ønsker. Sprogtræningsmaterialer findes på mange forskellige og ret afgrænsede niveauer. Hvis man kommer til at "springe et niveau over", f.eks. i de materialer man henviser til, betyder det for borgeren, at der kan være grammatiske forhold vedkommende endnu ikke har lært, og som derfor besværliggør den fortsatte læring. Er man i tvivl kan man henvise til de studiebøger, der bruges på de enkelte moduler på sprogskolerne. Se mere under "materialer og ressourcer". Husk også at der bør afsættes god tid til indføring af digitale ressourcer, f.eks. Transparent Language Online, da nogle borgere kan have nedsatte digitale kompetencer.

Den faciliterende tilgang til sprogtræning kræver flere medarbejdertimer, da den er forbundet med større synlighed og engagement fra bibliotekets side, ikke mindst i forhold til samarbejdet med frivillige. Man kan vælge at afsætte et fast antal timer om ugen, hvilket kan være fint og overskueligt, men også mindre fleksibelt. Sprogtræning og arbejdet med både målgruppen og de frivillige er forbundet med meget "levende" og uforudsigelige opgaver, der kræver en tilsvarende fleksibilitet hos medarbejderne - særligt hvis tilbuddet vokser sig stort og indgår som en del af driften på lige fod med jeres andre aktiviteter. I alle tilfælde bør medarbejdertimerne tilpasses løbende til den udvikling tilbuddet har, men naturligvis også den ledelsesmæssige og strategiske prioritering.

Overordnet set kan I forvente at skulle bruge mellem tre og fem ugentlige medarbejdertimer på et fuldt udbygget og faciliteret sprogtræningstilbud.

Frivillige

Når det kommer til hvor mange frivillige I bør engagere, bør det afstemmes med den brug, der er af tilbuddet. Det kan imidlertid være en udfordring, da netop brugen varierer meget, ligesom at der er en stor udskiftning blandt de borgere, der benytter sig af sprogtræningen. Den vigtigste faktor handler dog om, hvilket slags tilbud, I har.

I en veletableret sprogcafé med et nogenlunde jævnt antal deltagere er det relativt nemt at tilpasse antallet af frivillige. Som tommelfingerregel kan man stræbe efter én frivillig for hver fire deltagere. Arbejder I i grupper svarer det til at I har grupper af fire borgere og én frivillig. Det sikrer at alle deltagere får taletid, og samtidig er det overskueligt for den frivillige.

Den individuelle sprogtræning er langt mere ressourcekrævende på frivilligfronten. Her "afsætter" man en frivillig i den periode et sprogtræningsforløb varer, og kun til én enkelt elev. Kombineret med at det i mange tilfælde også er et meget populært tilbud, betyder det reelt set at I nok altid vil mangle frivillige som igen betyder, at nogle borgere oplever ventetid og potentielt set en ringere service. Det vil imidlertid være vilkåret for dette tilbud. Derfor er det en fordel at afstemme antal frivillige med et vurderet behov så godt som muligt, men på et niveau hvor I som bibliotek stadig kan have et overblik over de forskellige sprogtræningsforløb og sikre, at de frivillige ikke overskrider den afsatte tid til deres sprogtræningsforløb. Derved har I et overblik over, hvornår en frivillig bliver "ledig" igen, og kan sikre rotation og momentum i frivilligressourcerne.

Økonomi

Selvom tilbuddet er baseret på frivillighed, bør I tænke mindre beløb ind til frivilligpleje, julegaver og evt. honorarer til oplægsholdere. Det er dog meget forskelligt hvad de frivillige ønsker sig af den form for kompensation, der koster penge. Nogle er tilfredse med en kop kaffe imens de udfører deres arbejde, andre forventer løbende og faglig udvikling i form af efteruddannelse. Overvej at få feedback fra de frivillige om, hvad de værdsætter mest, og juster jeres budget herefter. Under alle omstændigheder bør I sikre, at der er råd til en eller anden form for anerkendelse, om det er kaffe, julegaver eller andet.

Som udgangspunkt bør I overveje et årligt beløb mellem 150 og 250 kr. pr. frivillig.

Til forsiden