Menu

5: Børneinddragelse som en del af bibliotekets DNA

Ledelse og medarbejdere er sammen om børneinddragelse

Når vi arbejder ud fra et andet og nyt børnesyn, der kalder på børneinddragelse, så kræver det en ændring i den måde, som vi arbejder på, ikke kun i en eller to processer, men i hele den måde, som vi, som bibliotekspersonale, er sammen med børn på.

“Jeg vil børneinddrage mere, men det kræver, at vi i fællesskab ændrer vores tankegang og praksis” – Bibliotek fra projektet

Børneinddragelse kan influere på mange ting i vores dagligdag i børnebiblioteket og den måde, som vi arbejder på. Eksemplevis på den måde, som vi køber materialer ind på, laver arrangementer på eller måden vi møder børnene på vagten eller i bogklubben på.

Derfor er det vigtigt, at ledelsen bakker op, sætter rammerne og skaber mulighederne for at børneinddragelse kan lade sig gøre. Ledelsen kan derved medvirke til at motivere medarbejdere til børneinddragelse, og den motivation kan smitte mellem os, vores kollegaer og igen ned i arbejdet med børnene.

”Vi var aldrig kommet på konceptet uden børnenes bidrag, og børnene var aldrig kommet med de input, hvis vi ikke havde sat rammen” – Leder på et bibliotek i projektet

Børnene får en positiv oplevelse, føler sig anerkendt, set og hørt og de bliver motiveret til at komme mere på banen, når vi børneinddrager. Det kan igen motivere ledelsen til endnu mere børneinddragelse og på den måde starte en positiv spiral, hvor begejstring, motivation og et givende samarbejde mellem børn og voksne er afgørende.

Organisatoriske skjold

Den gode spiralen kan imidlertid hurtig blive brudt af fejlfinderkultur, organisatoriske skjold, modstand mod forandring og forbehold:

  • Sådan plejer vi ikke at gøre - eller omvendt – vi gør det jo i forvejen
  • Skal børn bestemme det hele? Mister vi kontrollen?
  • Bliver vi et tivoli? Mister vi vores faglighed?
  • Har vi tid og ressourcer til det?
  • Hvad hvis børnene siger noget, som vi er uenige i?

“Vi har fået et fokus på, at det også er vigtigt at høre borgerne, og hvad de tænker. Men det er stadig en udfordring at få det ført det ud i livet pga. tid, og at alle ikke kollegaer ikke kan se meningen med det. For der er et stort 'plejer', som har fungeret i en lang årrække, og argumenterne skal være på plads for at bruge tid og resurser på at lave brugerinddragelse” Bibliotek fra projektet

Manglende opbakning kan hurtigt ødelægge begejstringen i arbejdet med børnene, og det er vigtigt ikke at lade den kultur og organisatoriske skjold få plads, men give rum og plads til de positive oplevelser og historier. Selvom alle ønsker en positiv kultur omkring børneinddragelse og arbejdet med børnene, så kan det alligevel være svært at opretholde.

Det kræver tid, mod, gode ambassadører, opfølgning og vedligehold. Derfor kan det være en god idé at indføre forskellige tiltag, som kan understøtte og fastholde et ønske om en positiv hverdag med børneinddragelse. Det kan eksempelvis være gennem små kurser om børneinddragelse for alle medarbejdere, som arbejder med børn, en grundig introduktion til arbejdet med børneinddragelse til nye medarbejdere, kollegasparring, forskellige motivationsindsatser eller andre tiltag, som passer til jeres organisation.

Tips til ledere

  • Få sammen med medarbejderene skabt en kultur og ånd, hvor både ledelse og medarbejdere er sammen om børneinddragelse
  • Sæt børneinddragelse på dagsordenen og beskriv jeres fælles ”why”.
  • Tag en dialog om, hvilke skjolde I som medarbejdere og ledelse holder op foran jer selv som undskyldning for at gå en anden vej.
  • Vær modige og lav fravalg for at finde tiden til at arbejde med børneinddragelse
  • Tag en snak om kompetencer blandt personalet. Hvem er gode til hvad – og hvilken rolle kan de spille i inddragelsesprocessen? Nogle er gode til at designe, nogle mestrer at stå foran børnene og andre er dygtige til at observere og notere undervejs. Der er en plads til alle i børneinddragelse. Men nogle skal hjælpes til at være klædt på eller finde deres rolle i processen.
  • Gå selv med til en inddragelsesproces, du vil altid lære noget nyt og det gør samtalen med personalet nemmere efterfølgende.
  • Definér en tydelig ramme for inddragelsesprocessen. Det gør det nemmere for personalet og nemmere for børnene at deltage.
  • Hav mod til at handle på det, som børnene siger.
  • Understøt en positiv kultur omkring børneinddragelse. I skal fejre succeser og giv plads til fejl. Hjælp personalet med at ændre tilgangen. Når dit personale kommer med nye tiltage, så spørg: ”Hvad siger børnene?” Husk at reagere, når vi glemmer at inddrage børn i beslutninger.
  • Vær ambassadør for børneinddragelse på biblioteket – og udenfor. Der er stort fokus på børneinddragelse i mange kommuner og basis for både netværk, erfaringsudveksling og gode fortællinger til politikere.

Øvelser

Månedens børneinddragelseshistorie (PDF-dokument)

Skjold og fakkel (PDF-dokument)

”Det starter med børnene – et læseprojekt” v. Tina Bang Jakobsen og Line Nordbo

Powerpoint om hvorfor vi skal børneinddrage. Til brug på eksempelvis personalemøder