Menu

4: Dig som børneinddrager

Mød børnene på deres banehalvdel

Når vi børneinddrager, så bevæger vi os ind i børnenes verden, deres arenaer. Vi indtager en ny rolle i vores arbejde, som ikke kan skematiseres og systematiseres, men som er individuel og situationsafhængig.  

I processer, hvor vi arbejder med børneinddragelse, er der flere roller at spille ind i alt efter hvilken personlighed, vi har – og nogen gange har vi alle rollerne på samme tid. Men der er brug for kompetencer til at:

  • Planlægge
  • Tale med børnene
  • Lytte, observere og notere
  • Oversætte og analysere

Alle roller og kompetencer er lige vigtige for, at børneinddragelsen lykkes.

Selvom vi selvfølgelig skal være autentiske og os selv i mødet med børnene, så er der et par punkter, som er gode at have fokus på: Mød børnene, hvor de er, på deres præmisser, med deres logikker og med oprigtig interesse. Vær imødekommende, opmærksom, nysgerrig og lyttende. Hav et positivt og åbent kropssprog. Skab en tryghed, som både kan hjælpe børnene og os selv på vej i processen. Tænk over at så snart, du er sammen med børnene, så er du ”på scenen”, på deres scene – du er deres allierede, deres ven.

Vær ærlig - både overfor dig selv og børnene. Hvis du bliver nervøs eller taber tråden, så sig det højt i stedet for at lade det slå dig omkuld. Hvis du er dig selv, er det også meget lettere for børnene. Det er dog vigtigt at erkende, at det ikke er alle mennesker, der kan lide at stå foran mange mennesker og facilitere en proces. Til gengæld kan det være man er den bedste til at systematisere eller eksekvere på de input andre kommer hjem med - Line Augusta Nordbo, cocreators

Sæt rammen – og slip så kontrollen

Når vi arbejder med børn, skal vi undgå at gå i løsnings-mode med det samme, vi skal være klar på at ting ændrer sig undervejs, vi skal have modet til at slippe kontrollen og se, hvor processen fører os hen. Det betyder ikke, at vi giver al magt til børnene, og at vi, og vores faglighed, bliver overflødig. Tværtimod, så bliver vores opgaveløsning kvalificeret, når vores faglighed går hånd i hånd med børnenes. Vi skal ikke nødvendigvis give børnene det, som de bogstaveligt talt siger, men derimod være nysgerrige på deres udsagn. Det handler om, at vi lærer at oversætte de bidrag, vi får, samtidig med, at vi fastholder respekten for deres bidrag.

“Børneinddragelse handler ikke om at give slip på al faglighed og med bind for øjnene overdrage al beslutningskraft og magt til børnene. Det handler om at bruge sin faglighed på nye måder og bringe sin viden i spil på et nyt grundlag, nemlig børnenes holdninger og meninger her og nu. Børnenes input kan gøre det lettere at bruge og aktualisere fagligheder/faglighederne i børnebiblioteket. Måske skal man kalibrere nogle af ens egne faglige overbevisninger? Måske skal man med jævne mellemrum teste dem på børn? Jeg tror, at den slags små tiltag kan give masser af værdi – både for børnene, den enkelte medarbejder og hele biblioteket“ Lisbet Vestergaard

Undervejs vil vi helt sikkert komme til at fejle og komme til at hoppe tilbage i voksen-logikker. Det er vigtigt at give plads til de fejl, at være nysgerrig på egen og vores kollegaers praksis og overveje, hvordan vi sammen kan blive bedre som børneinddragere og som børns ambassadører. Når vi på den måde arbejder med et nyt mindset og hele tiden øver os i børneinddragelse, så bliver et andet børnesyn og børneinddragelse en del af vores DNA, og vi kan slet ikke lade være med at børneinddrage. Inddragelsen sker ikke kun i planlagte processer, men også i dagligdagen på vagten, i læseklubben og den kan opstå spontant netop, fordi vi fokuserer på det.

Børneinddragelse kræver mod

... til at vælge sin egen bedreviden fra

... til at skinne lys på den ubevidste bias

... til at ture stole på, at det hele gør en forskel

... til at afsætte tiden og gøre op med plejer

... til at turde at fejle og alligevel gøre det en gang til

At involvere sin målgruppe - for alvor - er svært og tager tid!” Line Nordbo, cocreators

Øvelser

Dilemmaer i børneinddragelse (PDF-dokument)

Dilemmakort til print (PDF-dokument)

Feedback og -forward (PDF-dokument)