Menu

2: Hvad er børneinddragelse i en bibliotekskontekst?

Børn og voksne – et godt samarbejde

Lad os først slå fast, at vi voksne ikke længere selv er børn. Vi bliver aldrig eksperter på børn og deres livsverden, men med små greb kan vi få et unikt og ærligt indblik i børns liv, deres interesser og hverdag. Børneinddragelse handler derfor om, at vi tør indgå i et tværfagligt samarbejde med børn. Når vi inddrager børn, bliver vi klogere. Børn har den ekspertviden, som vi mangler i en bibliotekskontekst, derfor giver det ALTID mening at inddrage børn.

“For at man kan tale om reel børneinddragelse, er det væsentligt, at de voksne bliver klogere gennem samspillet med børnene ved at lytte til dem og handle på den baggrund” Børnerådet

Børneinddragelse er når vi involverer børn og tager deres stemmer seriøst. Børnene kan hjælpe os med at kvalificere alle de aspekter, som er relevante for børns brug af biblioteket. Det kan være vores formidlingsstrategi, aktiviteter, arrangementer, indretning, indkøb, opstillinger og andre eksisterende- eller nyudviklede tilbud.

“Vi fandt ud af, at vores biblioteksintroduktioner på ingen måde gav genklang hos børnene. Derfor er vi helt stoppet med at lave dem, imens vi inddrager børn, og udvikler en ny biblioteksintroduktion til børnebiblioteket” Bibliotek fra projektet

”Vi synes selv, vi har et fedt arrangementsprogram. Der kommer bare ingen børn” Bibliotek fra projektet

Børneinddragelse på mange måder

Inddragelsen af børn kan ske på mange måder. Det kan eksempelvis være alt fra simple spørgsmål til de børn, som vi møder på vagten, hurtige afstemninger, workshops, fokusgruppeinterviews eller til den helt store livsverdensundersøgelse.

Børneinddragelse på mange niveauer

Når vi inddrager børn, er det vigtigt at have en bevidsthed om og et sprog for, hvorfor vi inddrager, som vi gør og hvilken grad af inddragelse, vi har og hvordan vi ønsker at inddrage børnene. En bevidsthed om inddragelsen kan bl.a. være med til at afdække:

  • I hvilken udstrækning inddrager vi på vores bibliotek?
  • Er inddragelse et strategisk flueben eller reel børneinddragelse hos os?
  • Er vores afsæt for børnerettede tilbud eget hjerteblod eller børnenes?
  • Hvad kan vi love børnene i vores kommende proces?

”Vi har fået et nyt børnebibliotek, men ikke et eneste barn er blevet spurgt” Bibliotek fra projektet

En deltagelsesstige...

Roger Harts deltagelsesstige kan være behjælpelig til at identificere, hvilken grad af inddragelse vi ønsker, og hvordan vi gerne vil involvere børn. Deltagelsesstigen viser forskellige niveauer for børns deltagelse. Jo højere op på stigen, des mere indflydelse har børn. På de tre første trin er deltagelsen ikke reel, mens de øvrige trin betegner reel inddragelse i forskelligt omfang. På den måde kan deltagelsesstigen både bruges i en evalueringssituation af eksisterende tilbud til målgruppen, men det er bestemt også et godt værktøj at tage i brug, når man planlægger sin proces for kommende børneinddragelse, da den giver et objektivt blik på graden af børneinddragelse.

...og en involveringstrappe

Line Augusta Nordbo, cocreators, har udviklet involveringstrappen, som kan hjælpe os til at identificere vores egen position, når vi inddrager børn. Hvornår gør vi noget, fordi vi selv synes noget er fedt, og hvornår har vi skabt noget sammen med børn med udgangspunkt i, hvad de synes er fedt? Involveringstrappen består af 6 trin, som kan hjælpe os med at se på vores egen position. Hvor kommer idéen fra? Er det vores eget hjerteblod? Er det børnenes idé? Eller er det en rapport, vi handler ud fra? På den måde kan involveringstrappen være med til at sætte spot på hvilke aktiviteter, vi skal beholde, udvikle eller ændre på.

”Involveringstrappen er tænkt som det spejl vi kigger ind i, når vi inddrager. Hvis du tør være ærlig omkring hvor på trappen du står, kan du også formidle overfor andre, hvorfor du involverer, som du gør. Nogle gange elsker man bare sin egen ide så højt, at man ikke vil have den ”spoleret” af andre – og så starter man på trin 1. Men du kan på samme projekt hoppe til 5. trin og tilbage til trin 2 andre steder i processen. Du kan ved at bruge trappen få øje på både din egne eller andres tilgang til involvering og på den måde har I et værktøj at diskutere ud fra.” Line Augusta Nordbo, cocreators

Skal vi vælge en trappe eller en stige?

Deltagelsesstigen er med til at give et konkret blik på nye eller eksisterende tiltag, tilbud, arrangementer osv. Hvorimod invovlveringstrappen giver et blik på os selv som formidlere i situationen med børneinvolvering. Begge modeller tilbyder en bevidsthed og et sprog for hvorfor og hvordan, vi inddrager. Det er væsentligt, at vi er reflekterede over og skarpe på, hvorfor vi inddrager, som vi gør. Både over for os selv, processen og børnene.

Begge modeller kan desuden være med til at skærpe opmærksomheden på “magtbalancen” mellem børn og voksne.
Hvis ord vægter højst i vores proces – børnenes eller vores egen – og hvorfor?

Er der rigtig eller forkert børneinddragelse?

Hverken deltagelsesstigen eller involveringstrappens sidste trin skal være målet for vores proces hver gang. Der findes ikke rigtig eller forkert børneinddragelse. Det er ikke graden af inddragelse, der er vigtig for vores proces, men bevidstheden om den, samt en vurdering af hvorfor vi inddrager, som vi gør. Det kan være, at vi på forhånd ved, at der er et meget lille råderum for ændringer og inddragelse? Eller måske er der et kæmpe stort potentiale for at ændre hele vores indretning af børnebiblioteket? Derfor er det oplagt at beslutte graden af deltagelse eller vores involveringsform i rammesætningen for vores inddragelsesproces.

Vi må ikke lade os forblinde af hvilket trin, der gør sig gældende. Måske er dele af vores proces præget af trin højt oppe, hvorimod andre dele af processen er rammesat på de nederste trin – begge dele er helt i orden, Vi skal bare have vores bevidsthed om de forskellige trin for øje. Det handler om at finde det rette trin, på både deltagelsesstigen og involveringstrappen, som passer lige netop til vores pågældende proces.

Inddragelse af børn kan altså ske på mange områder, måder og niveauer på biblioteket, men vil det altid bidrage til en større forståelse af børnene og føre til bedre bibliotekstilbud til dem.

Øvelser

Deltagelsesstigen (PDF-dokument)

Involveringstrappen (PDF-dokument)