Menu

2: Før børneinddragelsen

Sæt dine hjørneflag

Inden du begynder at inddrage børnene, er det vigtigt, at du gør dig en række overvejelser i forhold til, hvad du ønsker at undersøge, hvad rammen er og hvordan du ønsker at inddrage. Du skal overveje følgende punkter i denne fase:

  • Find case og udvælg målgruppe
  • Den organisatoriske opbakning og rammer
  • Graden af inddragelse
  • GDPR

Find en case og udvælg målgruppe og lokation

Når du skal i gang med at børneinddrage, så start med at udvælge en case, en udfordring, en problemstilling, en forundring eller et emne, som du gerne vil være klogere på. Det er sådan set ligegyldigt, om din case udspringer af en undren, du har gjort i din egen hverdagspraksis, om det er noget du har læst i en undersøgelse eller om det er et ønske, der kommer fra børn eller din ledelse. Det vigtigste er, at du prioriterer at inddrage børnene i løsningen.

Målgruppe og lokation

Case og målgruppe hænger uløseligt sammen. Det er derfor vigtigt, at du er skarp på, hvem der er målgruppen for den case, du skal arbejde med. Her er det godt, at du gør dig overvejelser om:

  • Hvem du vil involvere?
  • Hvilken type børn du vil involvere?
  • Det er børn med specifikke interessefelter?
  • Hvor mange skal du inddrage?
  • Hvor børneinddragelsen skal finde sted? Vil du have børnene ind på biblioteket, møde dem i klasselokalet eller et helt tredje sted?

Generelt er det en god idé at få fat i en broget skare af børn, og ikke bare kollegaernes børn, så du får et mangfoldigt kor af stemmer. Vær opmærksom på, at du ikke nødvendigvis behøver at involvere mange fra målgruppen. Nogle gange er det bedre at starte med få børn, lade dem være med i en udviklende proces, og derefter åbne op for andre børns kommentarer og afprøvning af eksempelvis en prototype. Andre gange er det en fordel med mange børn. Hvad du vælger, afhænger bl.a. af din case, proces og tid.

Tip: Hav evt. en venskabsklasse, hvor du har en aftale med læreren om, at du kan spørge børnene flere gange i løbet af jeres proces. Det sikrer en hurtig adgang og børnene lærer dig at kende og åbner måske hurtigere op.

Den organisatoriske opbakning

Det er en fordel, hvis du har en drøftelse med ledelsen om, hvorfor jeres organisation vil lave børneinddragelse. Der kan være mange grunde til, hvorfor I skal inddrage. Find sammen jeres "why” og fortæl om det til jeres kollegaer, så de ved, hvad du laver. Drop børneinddragelse med det samme, hvis det er et strategisk flueben.

Sørg for at få afklaret rammerne for den inddragende proces med ledelsen, herunder økonomi, tidshorisont og dit handlerum. Den afklaring har også betydning for, hvor meget du kan inddrage, hvordan du kan inddrage og hvad børnene kan inddrages i. Få også afklaring på i hvilken grad børnenes input skal realiseres.

Lad dig ikke slå ud af et begrænset budget eller kort tid. Ofte vil det faktisk fungere som kreative benspænd, der fremmer nye, spændende løsninger, ligesom det er nemmere at komme med idéer til en afgrænset ramme frem for at have alle muligheder åbne.

Grader af inddragelse

Inden du går ud og børneinddrager, så vær bevidst om din egen position i forhold til den proces, du sætter i gang. Er det din egen idé, som du elsker, du beder børnene komme med feedback på? Eller er det børnene selv, der er kommet med en idé, som de gerne vil have hjælp til at realisere? Begge dele er børneinddragelse, der er bare tale om forskellige grader af inddragelse.

Line Augusta Nordbo fra Cocreators har udviklet en involveringstrappe, der giver dig indsigt i forhold til måden og niveauet af involvering i din proces. I et længerevarende projekt med mange loops kan du opleve at stå på flere forskellige trin på trappen. Involveringstrappen giver dig en bevidsthed og et sprog til at diskutere graden af involvering. Læs mere om involveringstrappen her.

Roger Hart har udviklet en deltagelsesstige, som du kan bruge til at blive bevidst om de forskellige trin, børneinddragelse kan foregå på. Du kan sammen med dine kollegaer tale i et fælles sprog om niveauerne for børns deltagelse i forskellige processer og beslutninger. Med deltagelsesstigen får du en oplagt mulighed for at tale om graden af børnedeltagelse i en kommende proces eller i eksisterende tilbud med resten af personalegruppen. Lære mere om deltagelsesstigen her.

På den måde kan de forskellige former for deltagelse og involvering åbne op for en dialog i personalegruppen omkring, hvordan I ønsker at inddrage børn mere, end det er tilfældet i jeres nuværende bibliotekspraksis. 

GDPR

Når du laver børneinddragelse, er der en række særlige opmærksomhedspunkter ift. GDPR, da børnene ikke er gamle nok til at afgive samtykke. Det er derfor nødvendigt, at du på forhånd er opmærksom på, at der er sammenhæng mellem din proces, metoder og eventuelle krav til forældre-/værgesamtykke. Du kan med fordel konsultere jeres kommunes GDPR-specialist, hvis du er i tvivl om, hvilken form for samtykke, der er behov for i din proces.

Husk at have skærpet opmærksomhed ift. GDPR, hvis du bruger metoder, der indebærer digitale løsninger. Her skal du bl.a. overveje om den digitale løsning lever op til korrekt behandling af personfølsomme oplysninger.