Menu

Workshops

Hvilke workshops kan man lave til en litterær folkehøring? Her på siden kan du finde en masse gode idéer

“Relevante og vidensgivende oplæg. Workshop gav stof til eftertanke og var meget kreativ.(...)” - deltager, pilotprojekt, Albertslund Bibliotek

En vigtig komponent i de litterære folkehøringer er workshops; bearbejdningen eller deliberationen, der udgør anden del af arrangementet. Her mødes deltagerne i mindre grupper, vender emnet i fællesskab og bearbejder på forskellig vis den første times information og skaber et fælles tredje, dokumentationen, som vi vender tilbage til.

Men hvordan sætter man en workshop op og hvilke forudsætninger kræves der?

Det er vigtigt at kunne favne forskellige behov, ønsker og tilgange til at bearbejde svært og komplekst stof. Det er et mål, at alle hører og bliver hørt af andre og derigennem deltager og ytrer sig. Det er ikke alle, der vil føle sig hjemmevante i en diskussionsgruppe, omend vil andre føle sig hæmmede i en kreativ workshop, hvorfor det kan være vigtigt at udbyde forskellige typer af workshops.

Hvor mange deltagere, der kan være i en workshop er dels afhængig af form og indhold, men en tommelfingerregel er omtrent 10 deltagere pr. workshop for at sikre sig, at alle kommer til orde. Nogle kan rumme flere, andre fungerer fint med få deltagere. Prøv dig ad og find balancen selv, det kan være meget individuelt.

Hver workshop skal have en uformel leder, der har flere vigtige roller: at sørge for, at alle kan komme til orde, hvis de ønsker det, og at den gode og produktive stemning og tone bliver opretholdt samt at samtalen/workshoppen udvikler sig ved at komme med indspark og spørgsmål. Det er altså vigtigt som workshopleder at man har forberedt sig på emne og tilgang.

Endelig er behovet for forskellige workshops også en anledning til at finde nye samarbejdspartnere og styrke relationen med allerede eksisterende samarbejdsrelationer til arrangementet. Workshoppene giver dem en aktiv rolle i arrangementet som facilitator og styrker samarbejdet, da de ikke “bare” deltager i arrangementet, men kommer til at bidrage med deres. Man kan fx kontakte den lokale billedskole for at lave en kreaworkshop, musikskolen for en musikalsk workshop eller hvad med Teknik & Miljø i kommunen, der kan give lokale relevant inputs og workshops.

Forfatterne og oplægsholderne kan også cirkulere mellem workshops og svare på spørgsmål fra publikum, uddybe pointer og fungere som eksperter her. Det er dog vigtigt, at de ikke kommer til at overskygge workshoppen og samtalen, så de kan med fordel opsøge hver workshop 1-2 gange i løbet af deliberationen i kortere tidsperioder af gangen. Oplægsholderne kan også deltage i en enkelt workshop og fordybe sig i gruppen..

Forslag til workshops

Samtalesalon eller diskussionsgruppe

Til disse workshops vælger workshoplederen en gennemgående tematik fra oplæggene og teksterne at tale ud fra. Det kan også være en følelse, såsom ‘frygt og håb’, eller mere generelt ‘klimafølelser’.

Man kan starte workshoppen ved at give deltagerne 5 minutter til at skrive tre pointer ned fra oplæggene - eller hvad med en runde, hvor alle præsenterer sig selv og fortæller hvordan de har det lige nu? Workshoppen dokumenteres med et referat, liste over udsagn o.l.

Fremtidsworkshop

Denne workshop er inspireret af teorierne bag ‘future literacy’ og har som formål at give deltagerne redskaber til bedre at kunne forestille sig fremtidens muligheder og hvordan de kan navigere i det.

Workshoppen starter med at deltagerne placerer sig i et diagram på gulvet, hvor koordinaterne er: ‘Fremtiden ser lys ud/Fremtiden ser dyster ud’ og ‘Vi kan gøre noget/Vi kan ikke gøre noget’. Når folk har placeret sig, taler gruppen ud fra det og skriver nogle handlingsanvisninger, forestillinger og statements ned. Man kan også tegne det på et stykke papir og skrive pointer ned i diagrammet.

Det er især en interessant workshop, når der er flere generationer med, da de ofte har meget forskellige forståelser af fremtiden og handlemuligheder.

Guidet fælleslæsning

Her udvælger man en eller begge forfatteres tekster, alt efter længde, som er blevet læst op i den første del af folkehøringerne. Efter metoden i guidet fælleslæsning læser man teksten højt sammen og holder pauser undervejs, hvor gruppen diskuterer teksten ud fra spørgsmål om aftenens tema, som læseguiden forbereder.

Enigheder/uenigheder

Workshoplederen har på forhånd forberedt fem spørgsmål til deltagerne. Alt efter hvor enige/uenige de var i udsagnet, fordeler deltagerne sig langs en snor, hvor man i den ene ende er 100% enig og i den anden ende 100% uenig.

Workshoplederen udpeger forskellige deltagere til at forklare, hvorfor de har placeret sig, hvor de har, som kan følges op af en fælles diskussion.

Myceliumskrift

Myceliumskrift er en kollektiv skriveworkshop, hvor deltagerne skal skrive udsagn fra oplæggene, egne tanker etc. ind i et netværk af sætninger, der samlet set kommer til at danne et svampenetværk eller mycelium, hvor sætningerne styrker hinanden, ligesom svampene gør ude i skoven.

Workshoplederen kan udvælge nogle sætninger på forhånd fra tekster og oplæg og skrive på papiret/pap (hvid tusch på sort pap ser godt ud!) til at få skriften “i gang”.

Kollektiv skriveøvelse

Her tager deltagerne udgangspunkt i en sætning, de selv vælger fra en af dagens tekster og skriver videre på den i fem minutter. Man giver derefter teksten videre til sidepersonen, der udvælger fem ord. Disse gives videre igen til næste sideperson, der skriver videre på de fem ord i 3-4 minutter. Til sidst snakker man om den rejse, teksterne har taget. Man kan variere tiden som man vil.

Krea

Til denne workshop laver man forskellige kreative øvelser, evt. i samarbejde med en lokal billedskole eller billedkunstner. Deltagerne starter ved en station hver, hvor de i et par minutter maler/tegner ud fra et ord, de vælger fra teksterne og som skrives op på papiret. Efter et par minutter skifter de så station og maler/tegner videre på den andens værk - og sådan skifter man et par gange.

Drømmefangeren

Til drømmeworkshop skal deltagerne forestille sig deres by om x antal år og skrive deres drømmescenarier ned på postkort, der bliver hængt op i en drømmefanger.

Postkort til en ven

I denne workshop skal deltagerne skrive et postkort til en ven, hvor de skal forklare, hvad de har hørt til arrangementet.

Manifest

Her skal deltagerne gå sammen om at skrive et manifest over, hvad de ønsker i deres by på klima- og bæredygtighedsområdet.

Aktivistworkshop

Formen minder om en samtalesalon, men har mere fokus på, hvordan man kan handle og være aktivist i hverdagslivet.

Planteworkshop

Til denne workshop kan man være aktive og handlende og plante træer og klatreplanter sammen. Dette kan faciliteres af lokale samarbejdspartnere, hvilket giver en mulighed for at snakke om, hvilke lokale initiativer, der foregår i perioden.

Brevskrivning

Til denne workshop skal deltagerne skrive et brev til naturen eller andre ikke-menneskelige aktører. Hvis deltagerne har lyst, kan de også læse brevene højt for hinanden og tale om deres indhold og udtryk.

Naturens lyde

I samarbejde med den lokale musikskole kan man lave en workshop, hvor man efterligner og sammensætter naturens lyde til en musikalsk fortælling og et nyt værk, fx blade, der rasler, kastanjer, der falder på jorden, vand, der pibler og krigstrommer, der buldrer.

“Vi må handle nu, det står klart efter dagens oplæg og inspirerende snakke efter.”

- deltager, pilotprojekt i Albertslund, 2023

Skrift på tavle

Til forsiden