Menu

Samarbejdspartnere og rekruttering

Det kan være vigtigt med gode samarbejdspartnere til en litterær folkehøring - de kan hjælpe med rekruttering, idéudvikling og workshops og er en god måde at skabe netværk og handling lokalt på.

Hvis man skal skabe en litterær folkehøring på samme niveau som en klassisk folkehøring, kræver det et stort budget. Rekruttering af deltagere til en klassisk folkehøring foregår nemlig på et mere officielt niveau, hvor man bliver indkaldt som borger ud fra et repræsentativt tilsnit af befolkningen. Men det behøver man ikke at gøre for at skabe en litterær folkehøring, da det i højere grad handler om processen og at lade sig opsluge af fællesskabet og litteraturen end at repræsentere befolkningen.

Rekrutteringen til en litterær folkehøring kan indebære klassiske udfordringer ved rekruttering, hvor folk ikke kender til konceptet og derfor afskriver det på forhånd som noget irrelevant eller svært. For nogen vil forestillingen om en klassisk folkehøring være noget tungt, bureaukratisk, støvet og muligvis irrelevant. Det kan være svært at formidle et nyt koncept på skrift, hvorfor fysiske møder med interessenter kan være en prioritet, som fx til fællesspisninger, i foreninger og i udlånet o.l.

Her er det vigtigt at engagere lokalmiljøet og finde de rigtige samarbejdspartnere, der kan hjælpe med at sprede budskabet om folkehøringerne. Relevante samarbejdspartnere kan være lokale aktivistiske grupperinger, foreninger og andre organisationer, der arbejder med emnet til dagligdag og har kontakt til mange interesserede borgere. Andre samarbejdspartnere kan være lokale kulturinstitutioner, der har andre brugere end bibliotekets, og som også kan hjælpe med at facilitere nogle af de mere kreative workshops.

“Handling skal ske, vi skal tale mere positivt om vores omstilling og handle på det.” - deltager i pilotprojekt, Albertslund

Det er vigtigt at opstille en motivation for deltagelse i de litterære folkehøringer. Det kan være vigtig her at betone muligheden for at blive klogere på et emne i fællesskab og møde andre interesserede i feltet, få idéer til handling og at blive hørt af andre.

Med andre ord vil nogle kunne rekrutteres pga. sagen og andre pga. litteraturen og forfatterne, men det unikke samspil mellem politik, litteratur og det emnespecifikke vil kunne ramme bredt.

Det er også vigtigt at kende sine samarbejdspartnere godt, da der kan være stor forskel på niveauet af frivillighed og professionalisme i deres arbejde, alt efter om det er en frivillig forening eller en lokal organisation. Hvis samarbejdet er godt, kommer de til at føle ejerskab over arrangementerne og bliver mere tilbøjelige til at invitere andre med.

Til forsiden