Menu

Rammesætning

Rammesætning af tilbuddet indebærer ikke en struktureret og detaljeret udviklingsplan, men nogle generelle overvejelser, der sikrer, at I styrer mod mere levedygtige bibliotekstilbud, som både borgere, frivillige og biblioteket kan se sig selv i.

At rammesætte sprogtræningen er at gøre det til et egentlig bibliotekstilbud. Det er en afgrænsning af et omfangsrigt og kompliceret felt af mennesker, behov og bevæggrunde der samles i nogle generelle overvejelser og principper om de greb, man går det i møde med. Udadtil skaber I synlighed og markerer jer som relevante aktører på området. Indadtil skaber i gode forhold for borgerne, de frivillige og ikke mindst jer selv.

For borgerne handler det om, at mange kan være påvirket af evt. voldsomme oplevelser, de har med i baggagen. I mange aspekter af deres liv er der derfor behov for tryghed, genkendelighed og struktur. Også i forbindelse med et bibliotekstilbud.

Frivillige kommer ofte i tæt personlig kontakt med deres elever. Ud af det vokser der gerne både sympati og hjælpsomhed, men med risiko for, at det udvikler sig til et omfang, der ikke længere kan betragtes som sprogtræning i biblioteksregi. Vennetjenester og personlige møder i fritiden er ikke unormalt, men det kan være ubehageligt for den frivillige at træde ud af relationen, når den er vokset mere eller mindre ukontrolleret. At henvise til et rammesat bibliotekstilbud gør det lettere for dem at markere og overholde deres egne personlige grænser.

For biblioteket handler det om, at en rammesætning er med til at skabe klarhed om indhold, målgruppe og borgerværdi. Dermed kan det indgå i strategiske eller kulturpolitiske overvejelser, og bidrage til biblioteksudviklingen. På lokalt niveau signalerer det et velorganiseret, relevant og værdifuldt tilbud til borgerne.

Hvordan rammesætter man et sprogtræningstilbud?

Sprogtræningstilbud skal vokse langsomt og løbende tilpasse sig omstændighederne. Det kan man ikke planlægge ved på forhånd at definere og strukturere det, men overvejelserne kan gøre, at man styrer i den rigtige retning. Tænk over følgende forhold, og arbejd hen imod at få dem implementeret med tiden.

  • Identificer målgruppen. Hvilket sprogligt niveau vil I arbejde med? Ønsker I at prioritere borgere fra et bestemt land, eller dem der har et bestemt formål med at komme til Danmark (arbejde/uddannelse)?
  • Definer formål og mål. Ønsker I at investere i en ny, fremtidig målgruppe, eller pleje den I allerede har? Ud over sproget, skal der så være særligt fokus på integration eller dansk kulturformidling?
  • Beskriv indhold og metode. Vil I arbejde med sprogtræning eller lektiehjælp? Skal der indgå undervisningselementer eller en uformel tilgang?
  • Planlægning af ressourcer. Hvad har I af økonomiske eller personalemæssige ressourcer? Hvor mange frivillige skal I bruge?
  • Markedsføring og kommunikation. Hvordan rækker I ud til målgruppen og gør opmærksom på tilbuddet? Hvordan holder I på deltagerne?

Til forsiden