Menu

Prikmetode

Vi vil kortlægge børnenes læsevaner i fritiden gennem afdækning af deres yndlingslæsesteder.

Aldersgruppe:
4-6. klasse

Det skal I bruge

 Billeder af forskellige steder, hvor man kan læse - sammen eller alene.

  • Små runde klistermærker
  • Vægplads til at fordele billederne på
  • Papir og skriveredskaber til noter og observationer

Sådan gør I

  • Introducér børnene for en væg med billeder af forskellige læse-/lyttesteder
  • Bed børnene om at sætte en eller flere prikker på det, eller de billeder, som viser deres yndlingssteder.
  • Snak med børnene om deres prikker, mens de sætter dem på. Bed dem om at uddybe: Hvorfor er det lige dér, du har sat din prik – hvad er det, der gør det til et af dine bedste steder?
  • Spørg børnene, om der er gode læse-/lyttesteder, der mangler?

Sådan samler I oppå resultaterne

Skriv noter undervejs.

Det er en god idé at være to voksne, så den ene kan spørge ind til svarene, og den anden noterer.

Se efterfølgende på, hvilke billeder, der har fået flest prikker. Det kan give et indblik i deres yndlingslæsesteder.

Hvor kommer metoden fra?

Udviklet af Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig ifm. projektet Det starter med børnene.