Menu

Performativ oplæsning

Forløbet ”Performativ oplæsning” sætter fokus på, hvordan litteratur er noget, man oplever og skaber sammen – og hvordan forskellige virkemidler såsom kropssprog og stemmebrug kan understøtte fortolkningen af en tekst og gøre den levende.
De ældste elever skal mærke glæde ved at videreformidle velforberedte oplæsninger – og de yngste elever skal erfare, hvordan litteratur og højtlæsning er en fælles oplevelse, som kan føre til f.eks. fortryllelse og identifikation.

Aldersgruppe:
0-3. klasse, 4-6. klasse, 7-9. klasse

Antal:
To klasser

Varighed:
Flere uger

Kom i gang

Et forløb for (venskabs)klasser
1. og 6. klasse
2. og 7. klasse

De deltagende klasser besøger indledningsvis biblioteket hver for sig. Begge klasser oplever biblioteksformidlerens oplæsning, som afsæt for en snak om forskellen på højtlæsning og performativ oplæsning, samt hvad det vil sige at være et medlevende og medskabende publikum.

De ældste får efterfølgende præsenteret teknikker og virkemidler til, hvordan de selv kan læse op med indlevelse, så de kan engagere tilhørerne og understøtte forståelsen af teksten. Herefter låner eleverne bøger med hjem, og sammen med læreren og ved brug af guiden og videoen (se under 'Materialer og grafik'), øver de sig på den performative oplæsning, som de skal lave for deres yngre venskabsklasse.

De yngste skal efter oplæsningen vælge billedbøger, som de parvis laver en oplæsning af med brug af fri fantasi og bøgernes illustrationer. De får desuden oplevet det at være et godt publikum for hinanden på skift. Læreren kan vælge at låne bøger, så de yngste også kan øve sig på at lave en oplæsning på deres niveau.

På et aftalt tidspunkt fremfører den ældste klasse deres performative oplæsninger for de yngste. Dette kan foregå på biblioteket, et teater eller et andet egnet kulturhus.

Planlægningen:

  • Kommuniker og koordiner med lærerne omkring forløbets placering i skoleåret, tidsforbrug og roller, samt afstemning i forhold til hvor dybdegående klasserne vil arbejde med oplæsningerne (dette har betydning for hvor lang en øveperiode der skal planlægges)
  • Bemærk, at de to klasser skal komme enkeltvis til biblioteket første gang. Der sættes ca. 1,5 time af til hver klasses besøg
  • Ved andet besøg, selve oplæsningsdagen, mødes de to venskabsklasser på det aftalte sted. Der sættes ca. 2-1,5 time af til oplæsningerne (inkl. pause)

Selve forløbet:

De ældste klasser

  • Besøg på biblioteket: en performativ oplæsning ved bibliotekaren samt intro til virkemidler og lån af bøger
  • På skolen: Eleverne øver deres performative oplæsninger vha. de virkemidler, de har fået introduceret på biblioteket (skriftligt guide uddeles efter besøget). Klassens oplæsning skal tilsammen vare ca. 45-60 min.
  • Selve oplæsningen foregår på et aftalt tidspunkt på det nærmeste bibliotek, en scene, et teater el.lign. Besøget varer ca. 1,5 time, men der afsættes 2 timer, så der er tid til fælles opvarmningsøvelser og afslutning med diplomuddeling


De yngste klasser

  • Besøg på biblioteket: En performativ oplæsning ved bibliotekaren, hvor eleverne deltager aktivt og medskabende. Brug f.eks. bogen "Bjerget der ville rejse" af Hoda Hadadi
  • Ved besøget får eleverne desuden oplevelsen af selv at lave en "oplæsning" (ud fra bogens illustrationer) og at være et godt publikum for hinanden
  • Læreren kan vælge at låne bøger med til skolen og arbejde videre med oplæsninger i en form der passer til klassen
  • På skolen: Evt. arbejde med oplæsninger og virkemidler
  • Oplæsningsdagen: Klassen skal deltage som engageret og medskabende publikum for deres venskabsklasses performative oplæsninger.

Forslag til udvidelse af forløbet:

  • En skuespiller kan engageres til at lave nogle indledende øvelser med eleverne (grounding, kropssprog, retoriske greb). Skuespilleren møder evt. eleverne igen efter en periode med øvning (læreren beslutter denne periodes længde) og giver dem feedforward
  • En retoriker kan engageres til at komme til en pædagogisk dag og klæde lærerne på med gode retoriske virkemidler, som de kan benytte og videreformidle i arbejdet med oplæsninger med eleverne

Forslag til baggrundslitteratur:

'Fra øje til øre – redskaber og virkemidler i oplæsningen' af Louise Fischer-Nielsen og Hanne Smith Pedersen fra forlaget Samfundslitteratur.

Materialer og grafik

Instruktionsvideo til børnene med tips og tricks

Folder.pdf

Drejebog 6.-7. kl.pdf

Drejebog 1.-2. kl.pdf

Gode tips og anbefalinger.pdf

Hvem kan du kontakte?

  1. Kulturformidler Christine Leonora Mossing

Frederikssund Bibliotekerne

ch051@frederikssund.dk

Baggrund for konceptet

Frederikssund Bibliotekerne har fra 2022 til 2024 arbejdet med udviklingsprojektet ’Oplæsning som en performativ og samskabende aktivitet – en vej til mere læseglæde og en mulig forandret læsekultur i skolen’. Projektet blev gennemført med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen og foregik i samarbejde med lærere og elever på Ådalen Skole, Parkteatret, skuespiller Laura Kamis Wrang og retoriker Louise Fischer-Nielsen.

Målet var, at elever på 7. årgang skulle opleve glæden ved at videreformidle velforberedte oplæsninger for elever på 2. årgang, som skulle modtage oplæsningerne med indlevelse og deltagelse. Målet for projektet var også, at afprøve nye muligheder for samarbejde mellem folkebiblioteket og skolerne/Folkeskolens pædagogiske læringscentre (PLC) i forhold til at understøtte et mere lystfyldt og frivilligt tilvalg af litteratur blandt børnene.

Under vejs har vi set eleverne vokse med de udfordringer, der har ligget i at skulle stå frem og fremføre en oplæsning med engagement og indlevelse på en rigtig scene. Der er blevet slæbt stakkevis af gode bøger fra biblioteket til skolen, og de har folde historierne ud på deres egen måde og med egne fortolkninger. Performativ oplæsning understøtter et af slutmålene for afgangsprøven i mundtligt dansk, hvor eleven skal læse et selvvalgt stykke af en tekst op med tydelig fortolkning.