Menu

Tilgange, metoder og rammesætning

Sprogtræningen kan gå flere veje. Overordnet set kan man skelne mellem to: den vejledende og den faciliterende. Begge bygger på uformel og anerkendende tilgang med borgernes behov og ønsker som udgangspunkt.

Den vejledende tilgang: Biblioteksvejledning om muligheder, der kan hjælpe borgeren med sin sprogtilegnelse. Der kan peges på fysiske såvel som digitale ressourcer, men også almindelige hverdagssituationer, hvor det er fordelagtigt at tænke sprogindlæring ind. Den faciliterende tilgang - Kom godt i gang med jeres egen sprogcafe eller mentorforløb: Mere synlighed og engagement fra bibliotekets side er en forudsætning for den faciliterende tilgang. Her rammesætter, planlægger og faciliterer I indhold såvel som samarbejdet med frivillige, når I f.eks. etablerer en sprogcafe eller mentorforløb. Den uformelle og deltagerstyret metode : Uformel sprogtræning indebærer autentisk interaktion og praktisk brug af sproget i virkelige situationer. Det foregår i en afslappet og rummelig atmosfære, hvor borgeren har mulighed for at arbejde med de aspekter af sproget, der er mest udfordrende. Psykologisk tryghed: Med psykologisk tryghed skaber I en kultur, hvor alle er trygge ved at deltage. Psykologisk tryghed fremmer læring og fællesskaber, og ikke mindst godt samarbejde på tværs af borgere, frivillige og biblioteket. Rammesætning: En rammesætning af tilbuddet indebærer ikke en struktureret og detaljeret udviklingsplan, men nogle generelle overvejelser, der sikrer, at I styrer mod et mere levedygtigt bibliotekstilbud, som både borgere, frivillige og biblioteket kan se sig selv i.