Menu

Sprogtræning som bibliotekstilbud

Med sprogtræning som bibliotekstilbud er du med til at støtte borgere med dansk som andetsprog i deres egne indsatser for at lære dansk og begå sig i det danske samfund. Udover det sproglige fokus er det også tænkt som en integrationsindsats, der med sin orientering mod større forståelse af dansk kultur, arbejdsmarked og samfundsforhold ligger i naturlig forlængelse af biblioteket som dannelsesinstitution. På disse sider får du indsigt i, hvad Sprogtræning omhandler, samt inspiration til at komme godt i gang.

Introduktion

Denne forløbsbeskrivelse fungerer som introduktion til, hvad sprogtræning som bibliotekstilbud er. På mange biblioteker foregår der allerede sprogtræning, men ofte udføres det af andre aktører. Der er imidlertid mange fordele ved, at bibliotekerne selv engagerer sig i dette område og forløbsbeskrivelsen introducerer til, hvordan du kommer godt i gang eller videreudvikler et evt. allerede eksisterende tilbud.

Med udgangspunkt i to tilbud - en sprogcafe samt individuel sprogtræning, samler forløbsbeskrivelsen erfaringerne herfra omkring målgruppens sproglige udfordringer, egnede tilgange og metoder samt ikke mindst rollefordelingen mellem biblioteket og frivillige. Frivillighed er i et fuldt udbygget tilbud den bærende kraft, og derfor gives der også inspiration til, hvordan samarbejdet kan foregå. Endelig gives der et overordnet blik på de ressourcer, der er nødvendige at investere i, for at gøre tilbuddet levedygtigt.

Det er værd at nævne, at levedygtige sprogtræningstilbud i høj grad handler om løbende justering og tilpasning. Derfor kan der ikke opstilles entydige måder at udøve sprogtræning på. Denne forløbsbeskrivelse er således kun vejledende med opfordring til, at hvert bibliotek tager bestik af situationen parallelt med fremtoningen af de forskellige ønsker og behov, der vil komme fra borgerne, som bruger tilbuddet, og de frivillige der bærer det.

Hvorfor skal bibliotekerne tilbyde sprogtræning?

Hvorfor skal bibliotekerne tilbyde sprogtræning?
Sprogtræning skaber værdi for både borgere og bibliotek. Det styrker bibliotekets rolle som en inkluderende institution, og bidrager til borgernes integration og aktive samfundsdeltagelse.

Målgruppen

Målgruppen
Borgere med dansk som andetsprog er en mangfoldig målgruppe. Forvent at møde en righoldig gruppe af nationaliteter, sproglige niveauer og mennesker forskellige steder i livet.

Tilgange, metoder og rammesætning

Tilgange, metoder og rammesætning
Sprogtræningen kan gå flere veje. Overordnet set kan man skelne mellem to: den vejledende og den faciliterende. Begge bygger på en uformel og anerkendende tilgang med borgernes behov og ønsker som udgangspunkt.

Frivillige

Frivillige
Vil I have et levedygtigt sprogtræningstilbud, kommer I ikke udenom frivillige. Men det kræver klarhed om samarbejdsformer, ledelse og motivation for at engagere og fastholde dem.

Ressourcer

Ressourcer og timeforbrug
Ressourcer forstås både som de timer I som bibliotek afsætter, antal frivillige og økonomien bag det hele.

Baggrund for Sprogtræning

Baggrunden for forløbet
Viden om Sprogtræning, baggrundshistorie og kontaktoplysning