Menu

3: Under børneinddragelsen

Byg din proces

Når du skal inddrage børn, er der en række opmærksomhedspunkter i forhold til, hvordan du tilrettelægger en god proces og hvordan du fastholder dine indsigter undervejs. Du skal - ideelt set - gennem følgende punkter i denne fase:

  • Vælg dine byggeklodser
  • Udfør og inddrag målgruppen
  • Fasthold jeres indsigter

Når du planlægger din proces, så vær bevidst om din målgruppe og din ramme – byg en proces, der passer hertil.

Vælg dine byggeklodser

Mange børn elsker bevægelse og konkurrencer, men der er også børn, som ikke elsker lige netop de elementer. Når du bygger din proces, er det derfor vigtigt, at du har for øje, hvordan du får alle børn med. Det er vigtigt, at alle børn føler sig hørt, set og ligeværdige. Du kan i din proces indarbejde forskellige procesgreb og metoder, der taler til forskellige børn. Du kan finde gode greb til at få alle med her.

Sørg for at lave en stram ramme for din proces. Lad være med at spørge om for mange ting på én gang, men bliv gerne klogere på et specifikt emne. Du kan altid spørge igen. Husk at børneinddragelse kan skaleres. Du behøver ikke altid en planlagt proces. Du kan også “blot” tale med forskellige børn på dine vagter og i andre formidlingssituationer.

Du behøver ikke mestre alle metoder i hele verden. Udvælg få metoder, du synes fungerer for dig og skru på dem. De fleste metoder kan bruges på forskellige måder, hvis bare du tilpasser dem din proces. Det er både afstemninger og skalaer et godt eksempel på. De kan udføres meget forskelligt, men stadigvæk give dig, de resultater, du har brug for.

Hvis du planlægger en længerevarende proces, så sørg for at have udarbejdet en processkabelon inden du går i gang således, at du er skarp på, hvad der skal foregå under sessionen med børnene.

Du kan finde en skabelon til procesdesign her: Procesdesign - skabelon.docx

Når du planlægger din proces, er det en god idé at have forskellige elementer bygget ind i din proces:

  • Et fælles vi – skab relation
  • Kig og lyt – undersøgelsesfase
  • Byg, boost og blær – udviklingsfase
  • Test og prøv igen – idéafprøvning
  • Evaluer, lyt og lær – evalueringsfase

Et fælles vi – skab relation

Når du inddrager børn er det vigtigt at få skabt en god relation til børnene. Det gør du ved at indtage rummet og positionere dig som børnenes ven. Du kan med fordel italesætte at børnene er eksperter:

“Jeg har simpelthen brug for jeres hjælp. Vi voksne ved ikke, hvad I børn tænker. Det er jer, der er eksperter på jeres liv, så vil I gøre mig klogere på, hvordan vi laver en fed udstilling?”

Husk ALTID at starte med at rammesætte og forventningsafstemme forløbet samtidigt med, du fortæller børnene, at du har brug for deres hjælp, deres ekspertise. Det er børnene og deres input, der er i fokus, og der findes ingen forkerte svar, men du vil derimod meget gerne have ærlige svar.

Energizers og icebreakers

Et rigtig godt greb til at skabe en god og sjov relation til børnene er ved at indbygge energizers og icebreakers i jeres forløb. Hvis din inddragelsesproces er lang, kan du med fordel indarbejde flere icebreakers, eksempelvis når I skifter aktivitet eller fokus. På den måde får I fornyet energi i kroppen, ilt til hjernen og markeret, at det nu er tid til en ny opgave.

Energizers og icebreakers er også ideelt at starte en proces ud med, fordi du allerede her bryder med mere traditionelle tilgange til børnene, og det er altid godt at starte ud med et godt grin. Du kan finde gode metoder til at skabe "Et fælles vi" her.

Kig og lyt - undersøgelsesfase

I undersøgelsesfasen er det vigtigt, at du observerer og lytter til børnene. Uanset hvilke metoder du bruger i undersøgelsesfasen, så sørg for at dykke dybere i børnenes svar, bevar din nysgerrighed og spørg “hvorfor” adskillige gange.

I undersøgelsesfasen er det en god ide at kombinere forskellige metodetyper, så du indledningsvist i fasen får indsigt i børnenes mange idéer, og afslutningsvist får børnenes vurdering af, hvilke af de fremfundne idéer, der er bedst.

Overvej om du har brug for en indsigt i børns livsverden, inden I begynder at spørge dem mere konkret ind til andre ting. I det tilfælde skal du planlægge en længere undersøgelsesfase. Det kan være meget givende at vide noget om målgruppens læsevaner, medieforbrug, fritidsinteresser og familie- og vennerelationer. Men de indsigter, som du får i sådan en undersøgelse, er ikke fundament nok til at ændre på jeres bibliotekspraksis. Derfor skal du huske at indregne efterfølgende processer, hvor målgruppen spørges mere konkret ind til den ramme, du har sat for din inddragelsesproces.

Du kan finde gode metoder til at skabe "Kig og lyt" her.

Test og prøv igen - udvikling og idéafprøvning

I denne fase skal du lade børnene udvikle, teste og prøve igen for at finde løsningsforslag til din case. Lad børnene lave prototyper af deres idéer og test idéerne af på flere i målgruppen.

Udviklings- og idéafprøvningsfasen indeholder ofte flere loops, hvor I tester og justerer jeres løsning. I denne fase er det vigtigt at spørge ”Hvorfor?” adskillige gange og dermed sikre, at du får de bagvedliggende tanker bag børnenes idéer og løsningsforslag frem i lyset. Sørg for at slå det kritiske dømmeblik fra og lad dig indsluse i børnenes måde at tænke og se verden på.

Når du udvikler og idéafprøver så lav prototyper af løsningsforslaget. En prototype kan eksempelvis være:

  • Børn, der hjælper med at lave en udstilling
  • Børn, der indretter en reol med deres minibibliotek
  • Test af ny opstilling af jeres fodboldbøger
  • Miniatureudgave af indretningen af det kommende børnebibliotek
  • Børn der laver en prototype på deres drømmeevent

Husk, at børn tænker og fortæller anderledes end voksne. Vælg derfor metoder, der taler til børnene, eksempelvis kan børnene være kreative og bruge hænderne til at forme deres idéer. Den slags metoder taler ofte bedre til børn end lange samtaler og en masse skriftsprog.

Du kan også vælge at bygge en prototype selv med afsæt i den viden og idéer, du har og derefter lade børnene komme med feedback. Sørg for, at prototyperne er grimme – så er det faktisk nemmere at give feedback.

Når børn er med til at lave prototyper, så sørg altid for at sætte tid af til, at børnene skal pitche deres prototype for hinanden. Det er vigtigt, at børnene får lov til at vise, hvad de arbejder med. Og lige så vigtigt, at de voksne gør sig umage med at lytte.

Idéafprøvning

Sørg for at idéafprøve inden du går ud og investerer eller implementerer i nyt setup eller en ny løsning. Det kan være dyre lærepenge, hvis du ikke får testet den udviklede idé før implementering.

Du skal idéafprøve for at undersøge:

  • Appellerer løsningen til børnene?

  • Er der noget, I har overset i løsningen?

  • Fungerer løsningen i jeres hverdag?
  • Skal der en justering til, før løsningen sidder lige i skabet?

Når du idéafprøver så sørg for at have et blik for, hvem løsningen kan have betydning for udover børnene. Er der eksempelvis arbejdsmiljømæssige hensyn, der skal indtænkes i løsningen?

Når du har udviklet, testet og justeret, så implementer løsningen.

Du kan finde gode metoder til at udvikling og idéafprøvning her.

Inddrag målgruppen og fasthold jeres indsigter

Du har nu bygget en god proces. Med din proces under armen, er du klar til at inddrage og blive klogere sammen med målgruppen.

Undervejs i din inddragelse af børn vil du få en hel masse indsigter, som både er gavnlige for din aktuelle case, og samtidig kan udgøre et fundament for dit videre arbejde med inddragelse af børn.Det er vigtigt, at du noterer alle dine indsigter, og du undervejs i dit arbejde med børnene stopper op og finder sammenhænge og mønstre for på den måde at finde ud af, hvilken indsigt du forfølger og er nysgerrig på. Måske er du i mål med din proces nu? Måske er der dukket en ny indsigt op, som gør, at du kører et loop eller to mere?