Menu

Hvilken verden vil du gå på opdagelse i?

Børnene skal undersøge, hvilke verdener, der er spændende at gå på opdagelse i.

Aldersgruppe:
4-6. klasse

Det skal I bruge

  • Papir og skriveredskaber
  • Skilt med masser af emojis
  • Clipsemaskine

Din bog din forside.pdf

Sådan gør I

”Velkommen til juniorredaktionen”

Børnene skal forestille sig, at de er juniorredaktører, der er med til at udgive nye bøger. Tag en snak om, hvad en redaktør er.

  • Dagens overskrift: Hvis du skulle være i en bog en hel dag – hvordan skulle den bog så være? Hvem skulle den handle om, og hvad ville du gerne opleve i bogen?
  • Del børnene ud i redaktørgrupper, og send dem ind i redaktionslokalet – gennem en fiktiv dør.
  • Præsentér opgaverne trinvist. Hver opgave skal løses, inden den næste sættes i gang.

Opgave 1 – Min bog

Kære juniorredaktører

I er det helt perfekte team til at sammensætte de nye bøger, så alle børn kan finde en bog, de har lyst til at flytte ind i og være i en hel dag. I kommer alle sammen til at udvikle en bog – lige sådan, som I har lyst til, at den skal være’. Vi tager papirerne med os, så vi kan se, hvad I synes er fedt 😊.

Allerførst – helt konkret: kort/lang, let/svær, billeder/tekst, Fakta/fiktion, hvilken form (e-bog, bog, lyd)

Opgave 2 – Stemning og evt. genre

Nu handler det om stemning og evt. genre, du har lyst til at være i en hel dag.

Her er en masse emojis, som siger noget om en stemning eller en genre. I skal altså vælge de emojis, som passer til JERES bog. Noget I gerne vil dykke HELT ned i. (max 5 emojis i alt)

Det kan også godt være, at der er nogle vigtige emojis, som vi ikke har fået med på oversigten. Så må I meget gerne tegne dem og give dem en overskrift.

Opgave 3 – Tegn din forside

Nu har I besluttet ret meget om jeres bog. Hvis I skal have andre børn til at finde bogen på biblioteket, eller klikke på den på eReolen GO, skal der være lidt mere:

En titel, der fanger og en forside:

  • Hvordan skal en forside være, for at den fanger den rigtige stemning?
  • Kan man se personerne?
  • Kan man se, hvor det foregår?
  • Kan man se et udsnit af handlingen?

I får nu god tid til at tegne forsiden til jeres bog. Men, I kan lige begynde med at snakke sammen i redaktionen om jeres idéer.

Sådan samler I op på resultaterne

Sammen med børnene:

  • Indsamling af bøger – clipse sammen
  • Fælles: Hvorfor skal andre børn læse denne bog?
  • Runde, hvor børnene fortæller, hvad de har skrevet i sidste felt.

Uden børnene:

Lav evt. sammentællinger på tværs af børnenes drømmebøger, for at få svar på:

  • Er børnene mest til lange eller korte fortællinger? Lydbøger eller fysiske bøger?
  • Hvilke emojis/stemninger er børnene mest til?
  • Er der noget, der overrasker jer?

Hvor kommer metoden fra?

Udviklet af Aalborg Bibliotekerne ifm. Projektet Det starter med børnene.