Demokrati med brikker
Metode, hvor børnene markerer deres tre yndlingsgenrer og desuden giver bud på nye genrer, de gerne vil se udstillet.
Aldersgruppe:
4-6. klasse
Det skal I bruge
- Print med kategorier fra læselandskabet (fra Læsesporet)
- Post-its
- Tavle/planche til post-its
Læselandskab_1.pdf (laesesporet.dk)
Sådan gør I
Brug evt. metoden 'Ryk frem hvis....' til at lave indflyvning til, hvad børnene synes om biblioteket, hvordan det er at finde rundt og finde bøgerne.
Aktivitet:
- Print kategorierne og læg dem ud på gulvet.
- Lad børnene gå ud i biblioteket og finde tre bøger, som de enten har læst, og synes er gode, eller, som de har lyst til at læse.
- Bed børnene fordele de valgte bøger på læselandskabets kategorier.
- Snak med børnene undervejs om deres valg, og hvor de synes, de hører til.
Fælles snak:
Brug evt. metoden 'Silent download', så alle får mulighed for at tænke over deres idéer.
- Er der nogle genrer, der mangler?
- Hvordan kan det blive nemmere at finde de bøger, I leder efter?
- Hvordan kunne du godt tænke dig, at bøgerne står på hylderne på biblioteket?
Opsamling på idéer:
- Kom med gode idéer og gerne flere, men én pr. post-it. Børnene skal blive siddende til alle er færdige med at skrive. Derefter hænger de deres post-it på tavlen.
- Børnene får post-it og blyanter. Tavle til ophæng af post-its.
Sådan samler I op på resultaterne
Det er en fordel at være to – den ene kan stå for at afvikle med børnene, mens den anden observerer og noterer.
Indsaml og gem børnenes post-its. Brug dem som inspiration til nye opstillinger/udstillinger i biblioteksrummet.
Brug evt. Excel til at skabe overblik over børnenes svar. Se metoden 'Skab overblik'.
Hvor kommer metoden fra?
Udarbejdet af Brøndby Bibliotekerne i forbindelse med projekt Det starter med børnene.