Menu

Din drømme-faktaafdeling

I samarbejde med børnene ’opdateres’ en afdeling, så den bliver mere spændende for andre børn og forældre. 

Aldersgruppe:
4-6. klasse

Det skal I bruge

Til punkt 3 og 4:

  • Et ark papir med en mængde eksempler på tillægsord, samt en boks, hvor de kan skrive deres egne ord.  
  • Whiteboardtavle på hjul. 

Til punkt 5:

  • Klistermærker til afstemning (evt. to farver, hvis der både skal stemmes på de fede og de kedelige).

Til punkt 6:

  • Kuglepenne, tuscher, billeder, farveblyanter, evt. byggematerialer, lim, A4-papir, post-it i forskellige farver. 
  • Store stykker karton. 

Sådan gør I 

Børnene (evt. en skoleklasse) inviteres til at kigge på bøger i fakta-afdelingen i biblioteket.

1. Introduktion til børnene:

Vi har brug for Jeres hjælp til at blive bedre som bibliotek. Vi vil gerne invitere jer til at få gode idéer og arbejde sammen med os om at gøre fakta-afdelingen mere spændende for andre børn og forældre. 

Derfor skal vi sammen kigge på fakta-afdelingen, og sammen vælge fede fakta-bøger og frasortere bøger, der ikke er fede. 

Vi har planlagt nogle aktiviteter, hvor vi glæder os til at finde ud af alle jeres gode idéer og forslag til, hvordan vi kan arbejde sammen om at gøre fakta-afdelingen bedre. 

2. Rundvisning i fakta-afdelingen

Under rundvisningen vælger hvert barn to bøger – en fed og en kedelig.

3. Øvelse: Begrund dine valg

Børnene får udleveret et papir med eksempler på udsagn, som de kan vælge til at bruge til at beskrive, hvorfor de finder bøgerne, de finder, enten fede eller kedelige. De kan også vælge at bruge deres egne ord.

Herefter bruger børnene 5-10 min. til at skrive begrundelser for deres valg af de to bøger.

4. Opsamling:

Børnenes udsagn skrives på tavle/stort papir i to kolonner (den fede og den kedelige)

5. Afstemning:

Børnene får to min. til at orientere sig i udsagnene om de fede bøger.

Herefter får hvert barn fem klistermærker, som de placerer ved de udsagn, de synes, er de vigtigste for, at en bog er fed.

Udsagnene gemmes og bruges som hjælp til både indkøb og kassation

6. Kreativ proces – hvordan ser din drømmefakta-afdeling ud?

Intro til børnene:

Vi skal have hjælp til at finde ud af, hvordan vi kan gøre Børn Fakta mere spændende og indbydende og gøre det nemmere at finde bøgerne. 

Nu skal vi drømme, og alt er muligt i vores drømme – så I skal ikke holde noget tilbage. Uanset hvor skørt og underligt, I tænker det er – så skriv, tegn eller byg det. 

I må skrive, tegne og bygge, hvordan jeres drømmefakta-afdeling skal se ud, og hvad afdelingen skal få jer til at føle. 

I må meget gerne snakke sammen undervejs og blive inspireret af andres idéer. 

Børnene tegner/bygger en prototype af deres drømmefakta-afdeling.

Børnene præsenterer deres prototyper for hinanden.

Sådan samler I op på resultaterne

Udsagnene fra punkt 5 gemmes og bruges som hjælp til både indkøb og kassation.

Gem evt. også børnenes prototyper (tag fx et billede af dem).

Variationer

Metoden kan bruges på alle opstillinger i biblioteket.

Hvor kommer metoden fra?

Udviklet af Kolding bibliotek som en del af projektet Det starter med børnene