Menu

Observation - skema

Bliv klogere på, hvordan børn bevæger sig og bruger biblioteket - med observation.

Aldersgruppe:
4-6. klasse

Det skal I bruge

  • Observationsskema og et skriveredskab

Skema til observation.docx

Sådan gør I 

Inden du begynder at observere, kan du evt. lave en skitse over biblioteket og tegne børnenes bevægelser.

  • Hvordan bevæger de sig rundt?
  • Er der bestemte steder, hvor de stopper op eller centrerer deres leg?
  • Er der andre steder i biblioteket, som ikke bliver brugt?
  • Hvis der er særlige steder, der er spændende, kan det give et afsæt for en samtale 

Udfyld det vedhæftede skema i stikordsform, evt. på en vagt.

Sådan samler I op på resultaterne

Undervejs og efterfølgende.

  • Er der noget, der overrasker?
  • Hvis I har observeret området på forskellige tidspunkter - er der noget, der ændrer sig ift. tidspunkter?
  • Hvis I er flere, der har observeret - har I lagt mærke til forskellige ting?

Variationer

Man kan vælge at fokusere på et enkelt område ad gangen

Hvor kommer metoden fra?

Udviklet af Aarhus Kommunes Biblioteker.