Observation - skema
Bliv klogere på, hvordan børn bevæger sig og bruger biblioteket - med observation.
Aldersgruppe:
4-6. klasse
Det skal I bruge
- Observationsskema og et skriveredskab
Sådan gør I
Inden du begynder at observere, kan du evt. lave en skitse over biblioteket og tegne børnenes bevægelser.
- Hvordan bevæger de sig rundt?
- Er der bestemte steder, hvor de stopper op eller centrerer deres leg?
- Er der andre steder i biblioteket, som ikke bliver brugt?
- Hvis der er særlige steder, der er spændende, kan det give et afsæt for en samtale
Udfyld det vedhæftede skema i stikordsform, evt. på en vagt.
Sådan samler I op på resultaterne
Undervejs og efterfølgende.
- Er der noget, der overrasker?
- Hvis I har observeret området på forskellige tidspunkter - er der noget, der ændrer sig ift. tidspunkter?
- Hvis I er flere, der har observeret - har I lagt mærke til forskellige ting?
Variationer
Man kan vælge at fokusere på et enkelt område ad gangen
Hvor kommer metoden fra?
Udviklet af Aarhus Kommunes Biblioteker.