Det Mangfoldige Børnebibliotek
Med depot, indkøbsliste, guide og mod kan vi med afsæt i Det Mangfoldige Børnebibliotek få mulighed for at opdage egne blinde vinkler, men også genbesøge vores praksisser omkring indkøb og formidling. Mod til at sætte handling bag ordene: at bibliotekerne er mangfoldige og trygge rum for alle. Her på siden finder du og dine kollegaer alt det, I skal bruge for at sætte gang i en dialog, som I kan handle på i egen praksis.
Hvad er Det Mangfoldige Børnebibliotek?
Når vi på bibliotekerne arbejder engageret med mangfoldighed, ved vi godt, at det skal gøres på mange niveauer samtidigt for rigtig at gøre en forskel. Det betyder, at vi både ser undersøgende på vores samling, vores indkøbspraksisser og vores valg i forbindelse med formidling, betjening og dialog med lånerne, og endelig også vores aktiviteter, arrangementer og rekruttering. Det mangfoldige børnebibliotek er, hvad enten I bruger depotet med øvelserne eller blot øvelserne alene, et rigtig godt sted at starte.
Det mangfoldige børnebibliotek består af 3 ting, og der er mange måder at prioritere og bruge dem på i lokal sammenhæng. Det består af to depoter af bøger, man kan låne, en guide til øvelser og dialog og endelig en indkøbsliste.
Depoter
Det Mangfoldige Børnebibliotek er to forskellige depoter; et med billedbøger og fra start januar 2024 også et med ungdomsbøger.
Man kan som folkebibliotek låne et depot (eller begge) i tre måneder og dermed gøre ens samling mere mangfoldig og bredere i repræsentation. For nogle biblioteker vil depotet i sig selv være betydeligt og synligt i rummet, for andre med en meget stor samling vil depotet synes lille. Uanset størrelse så gælder det, at depotet i sig selv ikke løser mangfoldighed i børnebibliotekerne - men det er en alletiders anledning til at arbejde med mangfoldighed blandt jeres kolleger i en børneafdeling.
Når man har depotet hos sig, kan man vælge at indgå alle titlerne i sin faste samling og dermed udvide den mangfoldige repræsentation i bibliotekets samling, eller man kan vælge at lave mere tematiske eller aldersinddelte udstillinger. Med depotet følger der en vejledning med, som trin for trin beskriver, hvordan man indgår depotet til udlån. Og på hjemmesiden kan man finde udstillingsforslag og temaer, som man kan bruge til inspiration i formidlingen af depotet.
I kan altid finde teknisk vejledning og forslag til formidling her på siden.
Skriv til Mette Neimann Iversen på mni@gentofte.dk hvis I gerne vil låne depotet.
Guide til øvelser og dialog
Guiden består af en række forskellige og konkrete øvelser, som kan sætte gang i arbejdet med at skabe mere mangfoldige børnebiblioteker gennem vores formidling, indkøb osv. Intentionen med øvelserne er at skabe en god ramme for faglige dialoger i personalegruppen. Øvelserne skal bruges som en anledning til at flytte og inspirere os mod en endnu mere mangfoldig og inkluderende praksis.
Guiden kan man få i trykt form ved at skrive til Bo Steengaard Christensen, bsc@gentofte.dk, eller man kan finde den elektronisk her på siden.
Guiden - Det Mangfoldige Børnebibliotek (PDF-dokument)
Indkøbslisten
Depotet er købt ud fra en indkøbsliste, som Gentofte Centralbiblioteks indkøber på børneområdet laver. Man kan således altid gå ind på projektet hjemmeside og finde den senest opdaterede indkøbsliste, hvis biblioteket vil supplere sin eksisterende samling.
Listen finder man her på siden.
Du er velkommen til at skrive til os på mni@gentofte.dk hvis du har forslag til listen eller kommentarer til titler, som kan have en problematisk repræsentation. Der kan være mange blinde vinkler i spil, og vi vil gerne gøre listen bedst mulig.
Dokumenter
Guiden - Det Mangfoldige Børnebibliotek (PDF-dokument)
Udstillingstema For de mindste.xlsx (Excel)
Udstillingstema Ung.xlsx (PDF-dokument)
Teknisk vejledning - Det Mangfoldige Børnebibliotek.pdf (PDF-dokument)
Udstillingstema Familie.xlsx (Excel)
Plakat (Stående).pdf (PDF-dokument)
Label - Det Mangfoldige Børnebibliotek.pdf (PDF-dokument)
Plakat (Stående) m. tema.pdf (PDF-dokument)
Plakat (Liggende).pdf (PDF-dokument)
Plakat (Liggende) m. tema.pdf (PDF-dokument)