Rim-leg
At lege med sproget er sjovt for både store og små. Rim og remser kan være en god anledning til at hygge sig sammen - både hjemme i sofaen, og når I venter på bussen eller står i kø. Samtidig styrker det barnets sprog og giver et solidt grundlag for senere at lære at læse og stave. For når Bennys bukser brænder og Peter Anker banker, bliver man nemlig opmærksom på de lyde, som sproget er bygget af.
Aldersgruppe:
0-3 år, 3-6 år
Varighed:
30 min.
Sådan gør I
Print og leg
Under punktet 'Det skal I bruge' finder I forskellige printark. Bl.a. en nip-napper med rim-par. Print og fold arket hjørner mod midte på begge sider (start med blank side). Stik fingrene i de fire åbninger og "flex" et par gange med nip-napperen, hvorefter du beder barnet vælge et motiv. Leg med ordet og gæt motivet under flappen.
Brug gerne nogle af de mange herlige bøger med rim her på siden til at "varme op" - eller tag et kig på disse forfattersider:
Marianne Iben Hansen elsker rim, rytme og bevægelse og er forfatter til mange rimede/rappede billedbøger.På hjemmesiden marianneibenhansen.dk kan I for eksempel prøve at rime til hendes rap-beats.Lotte Salling er forfatter, foredragsholder og psykomotorisk terapeut med 25 års projekt- & undervisningserfaring. På sin hjemmeside lottesalling.dk har hun samlet rim og anden inspiration til at lege med sproget – også masser af indhold til at downloade.
Det skal I bruge
Nipnapper med rim-par
Print og fold nip-napperen som beskrevet ovenfor for at gætte, hvilke rim-par der gemmer sig under flapperne.Download PDF
Planlægningsark til Julen rundt i rim
Hvis I vil bruge Lotte Sallings bog som kalenderbog i december, kan I printe et planlægningsark.Download PDF
Tips til rim og remser i hverdagen
Lån på biblioteket
Lån på eReolen
Måske er du også interesseret i...
Viden om Modersmål / First language: Inspiration på flere sprog Viden om Hurtige sprogtips: Plakater og film, der giver dig et hurtigt overblik over strategier og andre tips til hverdagen Viden om Tværprofessionelt samarbejde: Hvordan indgår vi i et tværprofessionelt samarbejde?