Bogvogterkursus
Bogvogterkurset er både en introduktion til skriftsprogskonventioner og bogen som medie. Der er stor forskel på børns forhåndsviden om bøger – og stor forskel på, hvordan man behandler bøger. Om bøger betragtes som legetøj, der kan efterlades på gulvet mellem klodserne, eller bøger ses som et værdifuldt redskab til kommunikation, som man passer på og sætter på plads efter brug.
Aldersgruppe:
3-6 år
Antal:
Op til 12 børn
Varighed:
45 min.
Sådan gør I
Bogvogterkurset kan enten afvikles i institutionen og evt. følges op med en genvisit, hvor børnene vises rundt på biblioteket. Eller kurset kan afholdes på biblioteket og inkludere en rundvisning.
Kurset kan altså også fungere som en introduktion til biblioteket.
I Holland blev Lucy Cousins Malle Mus-figur anvendt som gennemgående karakter. I manuskriptet står det åbent, om man vil bruge bibliotekets maskot, en vilkårlig bamse, en litterær figur – eller slet ingen.
Manuskript til hele kurset ses i filen nedenfor.
Rekvisitter
- En bamse eller figur, der kan være gennemgående karakter og identifikationsobjekt
- En syltetøjsmad eller lignende
- Kasserede bøger med skader som hundebid, sammenklistrede sider, skriblerier, fugtskader og løs ryg
- Bogmærker - evt. også til at give med hjem
- Reparationstape (“englehud”) og evt. saks
- Diplomer til at give med hjem efter kurset - kan printes nedenfor
Det skal I bruge
Ideen til Bogvogterkurset er oprindeligt opstået hos Varde Bibliotekerne i forbindelse med projektet ’Vores bog’ som et led i Kulturministeriets Læselystkampagne i 2005. Siden er konceptet brugt flere steder og videreudviklet med bl.a. inspiration fra hollandske biblioteker.
Bøger til inspiration
Måske er du også interesseret i...
Arrangement Den vigtige læsestund - materiale til forældremøder: Hent en film med handouts til at bruge, når I vil fortælle forældre om betydningen af læsning derhjemme Viden om Flersprogede børn: Find inspiration og materialer på flere sprog Kampagne, Leg med litteratur Læs med Orm på biblioteket