Læreplanstema: Social udvikling
Social udvikling er et tema i Den styrkede pædagogiske læreplan, der omhandler børns sociale kompetencer, herunder deres sociale handlemuligheder og deltagelsesformer i forskellige fællesskaber
De seks læreplanstemaer
Den styrkede pædagogiske læreplan er et fælles værdigrundlag for alle dagtilbud, som indeholder seks forskellige temaer, der skal udfoldes i hverdagens aktiviteter.
De seks temaer tager alle udgangspunkt i barnet og dets omverden og samvær med andre. Se EMU's side om læreplanstemaerne.
Det digitale bibliotek eReolen har desuden skabt BørnehaveReolen, som viser forslag til e-bøger og anden inspiration til de forskellige temaer.
Det Danske Filminstitut (DFI) har samlet materiale til hvert læreplanstema på siden Børnebiffen i dagtilbud. Her kan fagpersoner finde viden om filmens rolle ift. hvert tema og få inspiration til aktiviteter, der medtænker film-mediet.
Du kan læse om indeværende læreplanstema her: Social udvikling | Filmcentralen
Sprog & Leg har udviklet et skema, der kan støtte jer i at nå hele vejen rundt om temaerne, når I bruger bøger til arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan.
Sprog & Legs skema til de seks temaer
Find relevante bøger til temaet i boglisterne nederst på siden.
Social udvikling
Deltagelse og medindflydelse
Hver gang vi mennesker befinder os sammen med andre individer, er sproget et centralt kommunikationsmiddel. Vi kommunikerer også ved brug af mimik og gestik, men med verbalsprog kan vi være meget præcise, når vi gerne vil kommunikere med andre. Derfor spiller sproget en helt central rolle i barnets sociale udvikling, da de fleste af vores sociale interaktioner er betinget af verbalsprog. På samme måde spiller barnets sociale liv tilsvarende en stor rolle i barnets sprogudvikling, da sproget har større udfoldelsesmuligheder, når barnet føler sig tryg og selvsikker sammen med de personer, der befinder sig i de sociale fælleskaber, barnet begår sig i.
Ligeledes spiller barnets mulighed for medindflydelse på det sproglige rum også en stor rolle for barnets lyst til at deltage aktivt i forskellige sociale aktiviteter.
En vigtig del af børns sociale udvikling er, at de udvikler empati. Empati betegner menneskets evne til at sætte sig ind i et andet individs sted, hvilket udvikles gennem menneskets relationer til andre levende væsner.
Relationer er en væsentlig del af grundlaget for, at børn lærer sig empati. Empati handler om at mærke egne følelser, at kunne sætte sig ind i andres følelser og oplevelsesverden og at kunne handle på måder, der også understøtter samspillet med andre
Kilde: Den styrkede pædagogiske læreplan (2018)
Når vi udviser empati overfor andre, bruger vi ofte vores kropsprog og verbalsprog i samspil. Hvis vi eksempelvis har gjort en anden sur eller ked af det, siger vi "undskyld" og bøjer måske hovedet eller klapper kammeraten på armen. Endnu bedre bliver undskyldningen, hvis vi anerkender og forstår den anden persons synspunkt, og vi i den forbindelse kan sætte ord på denne indsigt. Det er derfor lige så vigtigt, at den sproglige udvikling understøttes i takt med, at barnets empati udvikles.
Inspiration til aktiviteter
Her giver Sprogsporet inspiration til, hvad bibliotek og dagtilbud sammen kan lave af sjove og kreative sprog-aktiviteter med udgangspunkt i læreplanstemaet Social udvikling
Medborgerskab
Medborgerskab betegner menneskets rettigheder og forventningen om aktiv deltagelse i samfundet.
I kan holde børnevalg på biblioteket, hvor børnene selv eller fiktive karakterer stiller op til valgkamp, og hvor børnene får lov til at stemme - måske endda i en rigtig stemmeboks. Her kan børnene understøttes i udviklingen af deres selv- og medbestemmelse, samt udvikle et mere subjektivt sprog, heraf holdningsord og forskellige argumentationsteknikker.
Se også Børnevalg.dk
Solidaritet
Medborgerskab dækker ikke kun over børnenes selv- og medbestemmelse, men også over evnen til at være solidarisk med andre og udvide deres fællesskaber.
Biblioteket kan invitere dagitilbuddene ind til en multikultur-dag, hvor de kan smage forskellige nationalretter og blive introduceret for forskellige nationalsange og danse, samt møde mennesker, der kommer fra andre lande. Disse aktiviteter er en god måde, at facilitere samtaler med børnene om forskellighed.
Man kan også vise børnene bøger på forskellige sprog eller måske invitere fortællere, som kan eventyr fra forskellige lande - måske også på andre sprog end dansk.
Få mere inspiration her:
Flersprogede børn
Find inspiration og materialer på flere sprog
Social afkodning
Når vi begår os i selskab med andre er det essentielt, at vi kan afkode de sociale spilleregler, der gør sig gældende i fællesskabet.
Relationer
Social afkodning er menneskets evne til at identificere forskellige positioneringer og roller i fællesskabet.
Her kan man fx lave hatteteater, hvor børnene bliver iført forskellige hatte. Det kan være politihatte, baretter, cowboyhatte, troldmandshatte osv. Børnene skal så afkode disses hattes betydning og spille den karakter, hatten henviser til.
Social afkodning indebære også afkodning af andre menneskers følelser gennem kropssprog, gestik, ansigtsudtryk og verbalsproget. Her kan man lave mimik-leg, hvor børnene hver får en følelse, som de skal mime med deres krop og ansigt. Børnene skal så prøve at gætte, hvilken følelse børnene udtrykker.
Se også:
Turtagning
En del af det at være en del af et fælleskab er også turtagning. Dette indebærer både sproglig turtagning (at man skiftes til at tale og fx ikke afbryder andre) og fysisk turtagning (fx at man ikke springer andre over i en kø).
Barnets dagligdag består af en masse forskellige slags turtagninger, men børnene har alligevel brug for støtte til sætte ord på turtagningen ("Nu venter vi lige, til de andre har prøvet"), og hvorfor det er vigtigt at kunne beherske i fællesskab med andre. Sæt derfor ord på handlingen, når chancen byder sig i hverdagen.
Man kan også lave aktiviteter, hvor sprog og fysisk turtagning indgår som en essentiel del af legen.
Konflikthåndtering
Nu og da opstår der konflikter i et fælleskab, og i de situationer er bogen er en fantastisk formidlingsmulighed. Den giver den voksne en anledning til at tale med børn om konfliktsituationer, konflikthåndtering og empati på en indirekte måde. Bogen kan også hjælpe med at sætte ord på nogle af de følelser, der ulmer efter en opstået konflikt.
Forældresamarbejde
Inviter fx familier til at stille op til valg med deres egen valgplakater og slogans - hvis jeres familie var et politisk parti, hvad ville det så hedde og hvad ville I have som mærkesag? Fx "Aldrig mere mandag!" eller "Mere tid sammen!".
Hvis I vil inddrage forældrene i Den styrkede pædagogiske læreplan, kan I henvise til bogen her:
EMU har også lavet denne video:
Lån på biblioteket
Alder: 0-3 år
Alder: 3-6 år
På eReolen
Fagbøger for fagprofessionelle
Gode steder på nettet
DR har på deres hjemmeside samlet en håndfuld sange til Små Synger Sammen-temaet Venskab.