Læreplanstema: Kultur, æstetik og fællesskab
Kultur, æstetik og fælleskab er et tema i Den styrkede pædagogiske læreplan, der omhandler børns kultur, oplevelser og sociale værdier.
De seks læreplanstemaer
Den styrkede pædagogiske læreplan er et fælles værdigrundlag for alle dagtilbud, som indeholder seks forskellige temaer, der skal udfoldes i hverdagens aktiviteter.
De seks temaer tager alle udgangspunkt i barnet og dets omverden og samvær med andre. Se EMU's side om læreplanstemaerne.
Det digitale bibliotek eReolen har desuden skabt BørnehaveReolen, som viser forslag til e-bøger og anden inspiration til de forskellige temaer.
Det Danske Filminstitut (DFI) har samlet materiale til hvert læreplanstema på siden Børnebiffen i dagtilbud. Her kan fagpersoner finde viden om filmens rolle ift hvert tema og få inspiration til aktiviteter, der medtænker film-mediet.
Du kan læse om indeværende læreplanstema her: Kultur, æstetik og fællesskab | Filmcentralen
Sprog & Leg har udviklet et skema, der kan støtte jer i at nå hele vejen rundt om temaerne, når I bruger bøger til arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan.
Sprog & Legs skema til de seks temaer
Find relevante bøger til temaet nederst på siden.
Kultur, æstetik og fællesskab
Ordet kultur er et abstrakt begreb, men overordnet bruges det til at beskrive menneskeskabte fænomener. Det har hertil en tveleddet betydning, da det både anvendes til at beskrive beskrive kunst, heraf litteratur, musik og teater, men også til at beskrive en bestemt fælles levemåder. Fra det øjeblik et barn bliver født, internaliseres de i en særlig kultur. Kulturen aktiverer børns sanser og følelser, ligesom det er kulturelle værdier, som børn tilegner sig i hverdags livet.
Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden.
Kilde: Den styrkede pædagogiske læreplan (2018)
At arbejde med æstetiske udtryksformer er vigtigt for barnets forståelse af sig selv i verden. Æstetiske læreprocesser støtter samtidig begrebsdannelsen. Måske har et barn både et stort ordforråd og en fin udtale. Men forstår barnet også betydningen? Når et barn skal begribe ord som for eksempel ”våd”, kan det hjælpe barnet at udforske verden med forskellige udtryksformer. Barnet kan måske male en sø, synge ’Lille sky gik morgentur’, bevæge sig som en fisk, forstørre en regndråbe på en iPad og plaske med vand.
Inspiration til aktiviteter
Her giver Sprogsporet inspiration til, hvad bibliotek og dagtilbud sammen kan lave af sjove og kreative sprog-aktiviteter med udgangspunkt i læreplanstemaet kultur, æstetik og fællesskab
Højtider
Højtider, mærkedage og traditioner er en stor del af, hvad der skaber en kultur og et fælleskab
Når vi rammer december, kan biblioteket fx invitere daginstitutionerne ind til julebal, hvor alle klæder sig ud som nisser og danser rundt om et juletræ. Opstil nogle små aktiviteter rundt omkring i biblioteket, hvor børnene kan pynte småkager, lave juleklip, lave konfekt eller lign. Disse aktiviteter lægger op til en masse forskellige samtaler om smage, udtryk og hvor de forskellige juletraditioner stammer fra. Hvorfor vi fejrer jul i det hele taget.
Andre højtider kunne være nytår, påske, eid, fastelavn, hanukkah mm.
Oplevelser
Højtlæsning og fortælling
Alle elsker en god historie! I kan enten selv læs eller fortælle en historie eller få en udefra til at komme og fortælle for børnene.
Teater
Dansk børneteater er noget af verdens bedste, og mange teatre turnéer med små forestillinger. Måske kan en forestilling købes i et lokalt samarbejde. Vær opmærksomme på, at staten refunderer 50 pct. af kommunernes udgifter ved køb af professionelle forestillinger af børneteater og opsøgende scenekunst, der er refusionsgodkendte.
Koncerter og udstillinger
Arranger eller besøg en udstilling eller koncert - evt. i samarbejde med en lokal musikskole eller anden kulturinstitution.
Udflugt i nærmiljøet
Måske har I arkitektur eller skulpturer i nærområdet, som I kan tage ud at kigge på. Nogle steder kan man ligefrem høre stedsbaserede historier. Flere steder i landet er der via QR-koder eller apps mulighed for at lytte til en fortælling, som handler om specifikke steder. Se fx app'en Natureventyr.
I kan også tage på Forundringstur og styrke børns æstetiske oplevelser i børnehaven med materialet fra Forskningens Døgn.
Få inspiration til tage på opdagelse med materialet Forundringstur fra Forskningens Døgn, der understøtter børns æstetiske oplevelser på en legende og sanselig måde. Materialet består af en række turforslag, der inviterer til at udforske naturen, lydene omkring os og lokale skulpturer med et æstetisk blik. Til turene hører et forundringskort, der illustrerer et landskab og en rute med tre poster, som understøtter en legende ramme for jeres tur.Se film sammen
Der er ingen tvivl om, at de fleste børn elsker at se film, og de viser ofte selv en stor interesse i at sætte ord på karakterer eller elementer, som sprang dem i øjet. Grib denne interesse og se en film sammen med børnene og brug filmen som et fælles udgangspunkt for leg og samtale.
Når I samtaler om filmen og sætter ord på virkemidlerne, bliver børnene bevidste om filmens særlige sprog. Når børn skaber film og digitalt indhold, udvikler de deres eget kunstneriske sprog, samtidigt med at de kommer et skridt nærmere i at kunne filmens sprog.
kilde: filmcentralen.dk
Det Danske Filminstitut (DFI) giver dagtilbud gratis adgang til en lang række kvalitetsfilm via Børnebiffen i Dagtilbud - se mere på Børnebiffen | Filmcentralen.
Som bibliotek har I mulighed for at vise film via Filmstriben - se film på biblioteket. Se mere på Filmstriben.dk.
Det at tage i biografen handler ikke kun om selve filmoplevelsen, men den samlede oplevelse og kultur omkring det. Prøv at lave et område på børnebiblioteket om til en Børnebio - gerne komplet med siddepladser og popkorn. Udprint "rigtige" biografbilletter med siddepladser og få en pædagog eller børnebibliotekar til at indtage rollen som billetkontrollør. Vær opmærksomme på at sætte ord på hele scenariet og kulturen omkring filmvisningen.
Egne udtryk
Fortælling
Det tager tid at lære at bygge en fortælling op, så andre kan følge med - men det er rigtig hyggeligt og god sproglig træning at fortælle hinanden historier. Uanset om I fortæller om egne oplevelser, refererer en bog eller finder på jeres egne historier, kan I bruge fortællekort til at støtte fortællingen. I kan selv lave kort, eller I kan printe Sprogsporets lige her:
Hent også inspiration til aktiviteten Leg en bog på siden her:
Medieleg for mindre børn
Få indtryk sammen og skab jeres egne udtryk
Teater, koncerter og udstillinger
Både i dagtilbud og børnehave kan man arbejde med hatteteater eller andre former for små optrædener, eller I kan lave tableauer med fx en bondegård, en zoologisk have eller en byggeplads, hvor børnene kan gå på opdagelse i de forskellige steders æstetiske udtryk, samt udforske de forskellige dyr og objekters signifikante udseende og lyde. Nogle gange skal der ikke så mange remedier til, før man kan pirre børnenes fantasi og starte en meningsfuld samtale om et emne, der ligger uden for børnenes egen hverdag.
Skab eller lån jer til rammer - faste eller midlertidige - hvor børnene får lov til at udforske forskellige materialer eller instrumenter. Det kan fx ske i samarbejde med en lokal billed- eller musikskole.
Se også siden her om musik og sang:
Sang og musik
Film og andre materialer der kan få jer i gang med at synge og bruge musik sammen
Lav en film
Dagtilbud og bibliotek kan hver for sig eller i samarbejde producere en film med børnene.
Når børn skaber film og digitalt indhold, udvikler de deres eget kunstneriske sprog, samtidigt med at de kommer et skridt nærmere i at kunne filmens sprog.
kilde: filmcentralen.dk
Biblioteksrummet kan være en god inspirationskilde i udtænkningen af filmens handling og plot på grund af det fysiske rums særlige æstetik og adgangen til bøger, hvor forskellige verdner udspilles. Mange biblioteker har desuden adgang til forskellige digitale devices, men faktisk behøver man ikke mere end en iPad for at kunne producere små film. Det vigtigste er, at børnene positioneres som en aktiv medskaber i processen. Når filmen er færdig, skal der naturligvis afholdes premiere, hvor forældre inviteres i "biografen" på biblioteket.
Der er masser af inspiration og værktøjer at hente på DFI's side Film-X Animation - se mere på siden her:
Medieleg for mindre børn
Få indtryk sammen og skab jeres egne udtryk
Forældresamarbejde
Inviter forældre til at deltage i fejringen af traditioner og mærkedage ved fx at tage traditionelle fødevarer (bagværk og lign.) med, fortælle historier, demonstrere danse, sange og lign.
I kan også opfordre forældrene til at lege med sang og se film med børnene derhjemme. Biblioteket giver adgang til en lang række kvalitetsfilm, som man kan se gratis med sit bibliotekslogin.
Børnebiffen.dk er bibliotekernes filmtilbud for de yngste og deres forældre. Børnebiffen.dk rummer omkring 400 titler, som I kan streame hjemmefra.
Flere af temaerne her på sprogsporet.dk kan inspirere både forældre og den fagprofessionelle - fx Medieleg og Sang og musik.
Hvis I vil inddrage forældrene i Den styrkede pædagogiske læreplan, kan I henvise til bogen her:
EMU har også lavet denne video:
Ved at klikke på videoen accepterer du YouTubes vilkår for brugLån på biblioteket
Højtider og mærkedage
For de mindste
For de lidt større
Hvis I vil bruge Lotte Sallings bog Julen rundt i rim som kalenderbog i december, kan I printe et planlægningsark her.
Eventyr
For de mindste
For de lidt større
På eReolen
For fagpersoner
Musik og drama Børn & dans Drama- og teaterleg med de små For sans og samling Kreative børn Baby-art Eventyrværksted
Gode steder på nettet
Skoletjenesten - Åben dagtilbud (skoletjenesten.dk)
Huskunstnerordningen (kunst.dk)
Teatercentrum - Den Røde Brochure (teatercentrum.dk)
Kulturprinsens projekt LegeKunst (legekunst.nu)