Materialer og værktøjer
Her finder du udvalgte materialer, rapporter og redskaber fra indsatsen til download.

Center for Anvendt Skoleforskning har udarbejdet en samlet evaluering af indsatsen på baggrund af arbejdet i de 17 indsatskommuner:
Antropolog Ea Helth Øgendahl har udarbejdet fire principper for det gode tværfaglige samarbejde. Brug modellen på møder som et fast holdepunkt:
Lektor Marianne Eskebæk har udarbejdet et refleksionsforløb, der falder i fire faser. Brug forløbet til at opnå fælles sprog og fælles viden om læsning:
Som en del af refleksionsforløbet er også 6 samtalekort, der har det formål at afdække forskellige og/eller identiske opfattelser af begreber relateret til læseglæde:
Tag temperaturen på jeres samarbejde:
Hvor er I nu, og hvor vil I gerne hen? Brug skemaet med de tre modeller til en fælles dialog om, hvor jeres samarbejde placerer sig, og på hvilke parametre I gerne vil rykke på det:
Center for Anvendt Skoleforskning har forud for indsatsen i 2023 udarbejdet en undersøgelse af arbejdet med børn og unges læseglæde og læsekultur med særligt fokus på samarbejdet mellem folkebiblioteker og skolernes pædagogiske læringscentre: