Litterære Lykkeposer
Aarhus Bibliotekerne har udviklet læseforløbet Litterære Lykkeposer, som skal give børnenes læselyst et boost! Forløbet skal gøre det lettere for eleverne at tilvælge læsning, fordi de pludselig har en stor pose nye, spændende bøger tilgængelig, og samtidig skal de få øjnene op for nye læseoplevelser. Eleverne skal få kendskab til, at folkebiblioteket kan tilbyde vejledning og gode litteraturanbefalinger målrettet den enkelte. Den enkelte elev bliver taget alvorligt, når de interviewes dybdegående om lige netop deres læseniveau, læsesituation og interesser.
”Der blev lyttet til mine interesser”
Barn, 5. klasse
Aldersgruppe:
4-6. klasse
Kom i gang
Hvorfor Litterære Lykkeposer?
De Litterære Lykkeposer:
- Støtter læreren i vigtigheden af læsning og den gode historie, som en del af undervisningen, og de støtter elevernes forældre, så det bliver lettere at nudge fritidslæsningen med en hel pose bøger til rådighed
- Etablerer og/eller styrker det gode samarbejde med skolerne
- Kan være med til at integrere litteraturen i elevernes hverdag således, at der opstår en litteraturkultur, hvor det bliver naturligt at tale om litteratur, udveksle boganbefalinger og bytte bøger
- Skal få eleverne til at gå fra biblioteket med nye ideer og forslag til, hvad de kan læse, når forløbet er afsluttet. Og som én af børnene sagde...
“Det var godt at høre om nye bøger, jeg fik lyst til at læse!”
Før besøget
- Lav en interviewplan, så to elever interviewes i samme lokale ad gangen
- Book kollegaer, der kan hjælpe med interviews
- Book lokaler til interviews + lokale til alle elever med mulighed for at vise noget på skærm
- Find eksempel på interviewplan (se under Materialer og grafik)
- Find eksempel på interviewguide (se under Materialer og grafik)
- Find muleposer til én klasse
- Find post-it og blyanter til én klasse
- Find eksempel på brev til elever (se under Materialer og grafik)
Første besøg - velkomst
(Varighed ca. 1 time)
Byd eleverne velkommen og fortæl om dagens program.
Fortæl at alle bliver interviewet (5 min.)
Formål med interviews er at få kendskab til elevernes læsevaner, præferencer og niveau. Fortæl dem at intet er rigtigt eller forkert, men at det handler om at lære dem at kende, så vi kan finde de bedste bøger til dem. Fortæl dem at vi finder 5-6 bøger til dem hver. Det er ikke meningen, at de skal nå at læse alle bøgerne. Vi sender så mange bøger, for at de skal have nogle at vælge imellem.
Interview (45 min.). De elever der er først i planen, går med de medarbejdere, der skal interviewe dem. De resterende elever + lærere bliver i biblioteket på egen hånd. Her kan evt. oprettes lånerkort.
Interview gennemføres med eleverne på skift. Der deltager to elever på samme tid, men interviewet er individuelt. Interviewer noterer elevernes svar ned løbende.
Når hele klassen har været gennem interviews, mødes man med klasse og lærere i biblioteket.
Afrunding og tak for i dag (ca. 5 min.)
Vi siger farvel. Klassen er velkommen til at blive i børnebiblioteket.
Efter første besøg
- Med fordel bookes flere kollegaer til at hjælpe med at finde bøger til klassen
- Alle interviewguides samles og læses igennem
- Der findes 5-6 bøger til hver elev
- Bøgerne udlånes på institutionslånerkort (som vi administrerer)
- Hvis eleverne har ønsket lydbog eller e-bog, findes QR-kode til eReolen GO på de titler og disse printes
- Bøger, mulepose (med navn på eleven vha. malertape), evt. QR-koder fotograferes (vedhæftet eks.)
- Arranger kørsel af poserne til skolen
- Orienter skolen om at bøger og muleposer ankommer
- Aftal ny dato med læreren. Ca. to måneder efter modtagelse af bøgerne, kommer klassen på biblioteket igen med bøgerne
Andet besøg – Evaluering
(ca. 45 min)
- Fortæl eleverne om dagens program
- Start evalueringen med en kort snak med eleverne. Hvordan har det fungeret at få en mulepose med bøger ud på skolen?
- Alle eleverne får printet foto med deres bøger på + blyant. De skal give bøgerne karakterer (1-5, hvor 5 er bedst. 0 ud for de bøger, de ikke har læst). Derudover skal de skrive et par ord om, hvad de synes om bogen (20 min)
- Herefter afholdes en kort booktalk. ”hvad kan I læse nu?”. Ca. 5 titler. Se inspiration i vedhæftet power point (15 min.)
- Slut af med en kort post-it-øvelse. Eleverne skal skrive to positive ting samt en ting, de har undret sig over. De får udleveret tre post-it (10 min.)
- Tak for i dag
- Efterfølgende afleveres alle bøgerne, og muleposerne pakkes sammen, så de er klar til brug, når forløbet Litterære Lykkeposer er på programmet igen
- Disse post-its kan efterfølgende bruges til at evaluere forløbet. Man kan kigge på bogudvælgelsen samt forløbet generelt. Derudover tjener evaluering det formål, at eleverne får reflekteret over bøgerne og bliver mindet om, hvad de har været med i.
Det siger børnene:
Godt interview. Det var godt at høre om nye bøger til evaluering. Det var sjovt at have en Lykkepose. Spændende. Hyggeligt at få delt bøger ud. Spændende, hvad man fik. Det var spændende at få bøgerne. Det var hyggeligt at være på Dokk1. Det var spændende at få posen. Gode bøger.
Materialer og grafik
Baggrund for konceptet
Litterære Lykkeposer opstod under corona-nedlukningen, da skolebørnene ikke kunne komme på biblioteket og låne bøger. Vi interviewede børnene om deres læsevaner og interesseområder over teams, og derefter fandt vi 4-6 gode bøger til hvert af børnene. Bøgerne blev pakket i en pose med barnets navn og afleveret på skolen. Efterfølgende vurderede børnene på et spørgeskema, om de syntes om bøgerne. Tilbuddet var en ret stor succes, som både børn og lærere var glade for, så efter nedlukningen fortsatte vi med at udbyde det.
Litterære Lykkeposer rammer lige ned i børnebibliotekets kerneydelse; at vejlede og hjælpe børn med at finde de bøger, der skaber læseglæde. Vi har ikke mange ´frie´ skolebørn, der kommer forbi biblioteket for at få hjælp til at finde en bog, og med Litterære Lykkeposer kan vi vejlede og hjælpe hele klasser ad gangen – og samtidig får vi viden om virkelig mange børns bog-præferencer. Børnene oplever at blive lyttet til af en voksen, og efterfølgende få en meget personlig læsepakke, der tager udgangspunkt i deres præferencer og læsekompetence.