Læs mens du gynger eller står på et ben
'Læs med tju-hej' består ganske enkelt af en række bogmærker, der kobler læsning af begynderlæsningsbøger med en bevægelsesinstruks. Ved at koble læsning med bevægelse opstår anderledes læseoplevelser, og vi prikker til læselysten på nye måder.
Det gør ikke noget, om bogen læses halvt eller helt færdig. Det er koblingen mellem bevægelse og læsning, der er i centrum.
Aldersgruppe:
0-3. klasse
Varighed:
15 min.
Sådan gør I
- Find en stak læs selv bøger frem, mindst én pr. barn
- Print alle tju-hej-bogmærkerne, og fold dem. Der skal være ét bogmærke i hver bog
- Brug gerne det tomme bogmærke til at lave dine egne bevægelsesinstrukser
Nu vælger børnene hver sin bog med en læse- og bevægelsesinstruks på. Når alle har forstået bevægelsesinstruksen, sætter den voksne tiden i gang. Efter ca. 3–5 minutter fløjter den voksne, og børnene bytter bøger til en ny bog med en ny instruks. Læs med tju-hej afrundes ved, at børnene og den voksne sætter sig ned sammen (gerne på gulvet, op ad væggen eller omvendt på stolene) og slutter af med en fælles refleksion over læseoplevelsen.
Hvordan var det sjovest/ sværest/ mest hyggeligt at læse?
Hvor læste du bedst?
Hvordan vil du helst sidde/ligge/stå, når du skal læse?
Man kunne også...
Printe en stak tomme tju-hej-bogmærker og lade børnene finde på deres egne bevægelsesinstrukser
Det skal I bruge
'Læs med tju-hej' kan bruges som et afbræk i en ellers stillesiddende undervisning, som en aktivitet i skolernes læsebånd eller som del af læsetræningen i hjemmet.
Udviklet af Ikast-Brande Bibliotek
Måske er du også interesseret i...
Viden om Fordi min mor introducerede mig til biblioteket, føltes det fra begyndelsen som et hjemligt sted: Rachel Rost - stifter af Læs for Livet - giver sit bud på, hvordan bibliotekerne kan favne udsatte børn og unge. Forløb Læsedysten: Dyst med hinanden om de sjoveste læseudfordringer. Viden om Hvorfor skal børn læse, og hvad kan vi gøre?: Konkrete læseråd til forældre. Af Stine Reinholt Hansen.