Læreplanstema: Kommunikation og Sprog
Sprog og kommunikation er et tema fra Den styrkede pædagogiske læreplan, som omhandler sprogtilegnelse og sprogudvikling
De seks læreplanstemaer
Den styrkede pædagogiske læreplan er et fælles værdigrundlag for alle dagtilbud, som indeholder seks forskellige temaer, der skal udfoldes i hverdagens aktiviteter.
De seks temaer tager alle udgangspunkt i barnet og dets omverden og samvær med andre. Se EMU's side om læreplanstemaerne.
Det digitale bibliotek eReolen har desuden skabt BørnehaveReolen, som viser forslag til e-bøger og anden inspiration til de forskellige temaer.
Det Danske Filminstitut (DFI) har samlet materiale til hvert læreplanstema på siden Børnebiffen i dagtilbud. Her kan fagpersoner finde viden om filmens rolle ift. hvert tema og få inspiration til aktiviteter, der medtænker film-mediet.
Du kan læse om indeværende læreplanstema her: Kommunikation og sprog | Filmcentralen
Sprog & Leg har udviklet et skema, der kan støtte jer i at nå hele vejen rundt om temaerne, når I bruger bøger til arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan.
Sprog & Legs skema til de seks temaer
Find relevante bøger til temaet i boglisterne nederst på siden.
Kommunikation og Sprog
Mennesket kommunikerer med sprog - men langt fra kun med verbalsproget og konventionelt skriftsprog. Ikke mindst for de små børn består kommunikationen i høj grad af kropsprog, mimik og billedsprog. Men også i en voksen hverdag fylder kropssprog og visuel kommunikation meget i vores omgang med andre.
Barnets sprogtilegnelse foregår i tæt samspil mellem dets medfødte sproglige forudsætninger og de input, det modtager fra omverdenen.
Børns sprog udvikles i dialoger med sproglige rollemodeller ved at lytte, fortælle, stille spørgsmål til deres omgivelser og lege med sproget
- Den styrkede pædagogiske læreplan (2018)
En del af dét at kommunikere med sin omverden indebærer også læren om sproget i kontekst. Hvordan sproget forventes anvendt i én kontekst kan være helt anderledes i en anden kontekst. Det er derfor er vigtigt at barnet støttes i at tillære sig pragmatisk viden om, hvordan sproget bruges i forskellige sociale og situationelle kontekster. Barnets viden om "sproget i brug", er ligeledes en medvirkende faktor i barnets følelse af samhørighed og inklusion i fællesskabet.
Dets bedre barnets sprog og sprogforståelse er, jo bedre forudsætninger har barnet for at indgå i samvær med andre børn. Læs: Kommunikation og sprog - Dansk Center for Undervisningsmiljø (dcum.dk)
Tidlig læseforståelse
Længe før skolestart kan du hjælpe børn til at blive gode skriftsprogsbrugere ved at gøre tegn, skrift og bøger til en naturlig del af hverdagen.
Skrift for børn er nemlig meget mere end blot viden om bøgers indretning og identifikation af bogstaver. Skrift er en betydelig del af børns dagligdag og et fænomen, som rummer social betydning for dem. Læs også: Skriften på væggen når børn skaber literacy i daginstitutionen.pdf (ruc.dk)
Gør børnene opmærksomme på tegn i hverdagen f.eks. på skilte, mælkekartoner og i gadebilledet. Sørg også for, at børnene har fri adgang til bøger og lad børnene se, hvordan I voksne bruger skriften. Dette understøtter barnets forståelse af tegnets evne til at kommunikere noget til andre. Fx hvad det betyder, når man skriver sit navn på en tegning, eller når mor har lagt en seddel i madkassen med en skriftlig hilsen illustreret med af et hjerte.
"De tre alfabeter" - form, navn og lyd
Det er vigtigt for den senere læsning, at barnet efterhånden lærer at genkende bogstaver og forbinder dem med navn og lyd. For eksempel at tegnet B hedder "b" og angiver lyden [b̥]. Tal om hvad de forskellige tegn betyder og sæt lyd på. Det danske sprog har 40 vokallyde alene, så der er mange lyde at få styr på.
Når I læser bøger, er det en god idé at pege på teksten, mens I læser. Det hjælper barnet til at forstå, at der er en sammenhæng. Tal om historien både undervejs og bagefter.
Inspiration til aktiviteter
Her giver Sprogsporet inspiration til, hvad bibliotek og dagtilbud sammen kan lave af sjove og kreative sprog-aktiviteter med udgangspunkt i læreplanstemaet Kommunikation og sprog
Semantik
Semantik betegner en gren indenfor sprogvidenskaben, der omhandler sproglige udtryk, såsom ord og sætningers betydning.
Sprogfitness - på biblioteket og i dagtilbud
Biblioteket kan afholde sprogfitness for daginstitutionerne. Det er et koncept, der startede hos Aalborg bibliotekerne, som nu har spredt sig til flere biblioteket.
Sprogfitness er et årligt arrangement, hvor skolegrupperne i daginstitutionerne, 0. klasserne og indskolingsklasserne inviteres til en sprogfitness med folkebiblioteket som bindeled mellem skoler og daginstitutioner. Målet er via samarbejde med relevante fagligheder at igangsætte taktile og kinæstetiske læreprocesser for at skabe interesse og glæde ved sprog og læsning. Børnene får således både motioneret sproget og kroppen på samme tid.
I kan faktisk lege sprogfitness hos jer selv hele året ud, da alle materiale er frit tilgængelige. Legene kan både bruges hjemme og i dagtilbud.
Læs mere om sprogfitness her:
Sprogfitness
Sprog er noget, vi leger! Onsdag d. 7. maj 2025 går det løs til Sprogfitness igen!
Grammatik
Grammatik betegner sprogets opbygning, heraf hvordan orddele kan sammensættes til ord (morfologi) og hvordan ord kan sammenføjes til sætninger (syntaks).
Højtlæsning er generelt godt for sproget fordi det bl.a. gavner ordforrådet, men det giver også en fornemmelse af sprogets grammatik at lytte til højtlæsning. Samtal med børnene i forbindelse med læsningen og støt dem i deres sætningsopbygning, bl.a. ved at gentage børnenes sætninger grammatisk korrekt - uden at rette direkte.
Sprogstart - hjemme og i dagtilbud
Få inspiration til flere sprogaktiviteter med bogen som bærende medie her:
BOGglad
Gør børn i dagtilbud, SFO’er og fritidsklubber glade for bøger
Pragmatik
Pragmatik omhandler "sprog i brug". Her er der mindre fokus på den strukturelle del af sproget og mere fokus på det sociale og kontekstuelle sprog.
I den dagtilbudspædagogiske hverdag er scenarie-lege en god måde at træne børnenes sprogpragmatiske færdigheder. Det kan være købmandsleg, skoleleg, familieleg el.lign. hvor barnet oplever, at forskellige former for kommunikation bruges i forskellige sociale samspil.
Biblioteket kan fx tilbyde dagtilbuddet at komme til hatteteater, hvor børnene indtager forskellige roller, hvor forskellige udtryk anvendes til at kommunikere på en særlig måde i formidlingen af deres rolle til publikum.
Se også temaet Kultur, æstetik og fælleskab:
Skriftsprog/læseforståelse
Som det tidligere blev præsenteret er skriftsproglige tegn og tekster i høj grad noget, der også vedrører de helt små børn.
I forbindelse med børns tidligste erfaringer med skriften er biblioteket en kæmpe ressource, og derfor opfordrer Sprogsporet alle biblioteker til at lave aktiviteter og tilbud for daginstitutioner med fokus på skrift
Sørg for at både bibliotekets og daginstitutionens fysiske rum er er fyldt med forskellige skrifttegn, symboler og tal på alt fra vægge og hylder til skuffer og gulvet.
Se også:
Sprogmiljøer
Inspiration til indretning af sprogmiljøer - udendørs og indendørs
I kan fx etablere et lille skriveværksted, hvor der kan laves alt fra postkort, små beskeder til ønskesedler og huskelister. Det handler ikke om, at børnene skal lære konventionelt skriftsprog, men at de får lov til at forsøge sig med tegn og skrivning i forskellige former og får erfaring med forskellige skriveaktiviteters sociale, rumlige og materielle karakter.
Biblioteker kan også hente inspiration om ABC-værksteder her på Sprog- og Læsesporet.
Andre skrifttegn - biliteracy
Hvis I har børn fra familier, som bruger andre skrifttegn end dem fra det latinske alfabet, så gør også disse synlige og tilgængelige i børnenes hverdag. For eksempel kan man få alfabetplakater med andre alfabeter end det latinske.
Der er masser af inspiration at hente i projektet Biliteracy i Børnehaven i Aarhus Kommune 2011-2012. Projektet videreførtes i 2012 – 2014 under overskriften Biliteracy i børnehavens hverdag.
Ved at klikke på videoen accepterer du YouTubes vilkår for brugI filmen ses, hvordan man i den integrerede institution Tumlehøjen i Aarhus Vest har arbejdet med at integrere opmærksomhed på skrift på flere sprog i hverdagens pædagogiske praksis.
Læs også artiklen Biliteracy i børnehaven – at inddrage skrift på flere sprog i børnehavens hverdagspraksis fra tidsskriftet Viden om Literacy (18/2015).
Vil du finde tekster på flere sprog, kan du fx finde oversættelser af eventyr på mange sprog her:
Vil du introducere en flersproget familie til biblioteket, kan du hente en biblioteksfolder fra Det Kgl. Bibliotek på sprogene arabisk, persisk og tyrkisk. Her findes også folderen Læs med dit barn på samme sprog.
Få mere inspiration her:
Flersprogede børn
Find inspiration og materialer på flere sprog
Forældresamarbejde
Forældre kan finde mere inspiration på disse temasider:
Modersmål / First language
Inspiration på flere sprog
Hvis I vil inddrage forældrene i Den styrkede pædagogiske læreplan, kan I henvise til bogen her:
EMU har også lavet denne video:
Lån på biblioteket
Alder: 0-3 år
Bøger og sprog
Noa på biblioteket Kaj læser bog
Lyd og rim
Find også inspiration på siden Rim-leg her på sprogsporet.dk, hvor du bl.a. finder en nip-napper med rimpar.
Begreber
Alder: 3-6 år
Bøger og sprog
Den fantastiske bogslugerdreng
Lyd og rim
Hvis I leger struktureret med lyd, vil barnet efterhånden kunne skelne stavelser og rimord. Og med tiden også selv finde nye rimord. At kunne bryde sproget op i mindre dele på denne måde er vigtige skridt på vej mod læsning og skrivning.
Find også inspiration på siden Rim-leg her på sprogsporet.dk.
Begreber
Symboler, tal og bogstaver
Børn skal både lære at skelne og gengive bogstaver og tal. Der findes både klassiske og nye bøger med tal og bogstaver. Her ser du et udvalg:
Bøger med billed-ord
De 120 mest brugte ord
På eReolen
Fagbøger for den fagprofessionelle
Biliteracy i børnehaven Tidlig skrift i Æblehaven
Gode steder på nettet
Børn og Unge i Aarhus har gennemført forskningsprojektet READ i samarbejde med TrygFondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet og VIA University College. READ er målrettet de de 0-3 årige, de ældste børnehavebørn, samt elever i 0., 1. og 2. klasse. Du kan finde film, vejledninger og andre materialer på en række forskellige sprog, der giver inspiration til læsningen målrettet de forskellige aldersgrupper.