Læreplanstema: Alsidig personlig udvikling
Alsidig personlig udvikling er et tema i Den styrkede pædagogiske læreplan, der omhandler barnets identitet, følelser og forståelse af sig selv i verden.
De seks læreplanstemaer
Den styrkede pædagogiske læreplan er et fælles værdigrundlag for alle dagtilbud, som indeholder seks forskellige temaer, der skal udfoldes i hverdagens aktiviteter.
De seks temaer tager alle udgangspunkt i barnet og dets omverden og samvær med andre. Se EMU's side om læreplanstemaerne.
Det digitale bibliotek eReolen har desuden skabt BørnehaveReolen, som viser forslag til e-bøger og anden inspiration til de forskellige temaer.
Det Danske Filminstitut (DFI) har samlet materiale til hvert læreplanstema på siden Børnebiffen i dagtilbud. Her kan fagpersoner finde viden om filmens rolle ift hvert tema og få inspiration til aktiviteter, der medtænker film-mediet.
Du kan læse om indeværende læreplanstema her: Alsidig personlig udvikling | Filmcentralen
Sprog & Leg har udviklet et skema, der kan støtte jer i at nå hele vejen rundt om temaerne, når I bruger bøger til arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan.
Sprog & Legs skema til de seks temaer
Find relevante bøger til temaet nederst på siden.
Alsidig personlig udvikling
Det er vigtigt at beskæftige sig med børns følelsesliv som et led i den alsidige personlige udvikling. Når vi arbejder med følelser får barnet eller den unge en bedre fornemmelse for, hvem de selv er, og hvad de selv og andre rummer af følelser.
Læringsmiljøet skal understøtte, at børn engagerer sig i leg og aktiviteter, der inviterer dem til at udfolde, udforske og erfare sig selv og hinanden på mange og nye måder.
Kilde: Den styrkede pædagogiske læreplan (2018)
En vigtig del af barnets alsidige personlige udvikling indebærer også barnets kendskab til sit historiske ophav. Barnet skal derfor have mulighed for at reflektere over relationer og generationer, således de opbygger en større selvindsigt og selvforståelse og dertil udvikler en forståelse af tid og sted.
Inspiration til aktiviteter
Her giver Sprogsporet inspiration til, hvad bibliotek og dagtilbud sammen kan lave af sjove og kreative sprog-aktiviteter med udgangspunkt i læreplanstemaet Alsidig personlig udvikling.
Barnets følelsesliv
Små børns følelsesmæssige udvikling er helt essentiel for deres mentale sundhed og videre udvikling i livet. Dette indebærer evnen til at kunne regulere sin adfærd og følelser i sociale relationer, som udvikles i de helt tidlige leveår, og afhænger primært af den tilknytningskvalitet, som barnet oplever i sin relation til dets primære voksne.
Fordi børn i gennemsnit befinder sig 30 timer om ugen i daginstitution, spiller pædagoger en stor rolle i børns følelsesmæssige udvikling. Følelser kan være en kompleks sag og de kan - selv for voksne - være svære at identificere og sætte ord på.
For at barnet kan lære at mærke og forstå sine følelser, er det derfor vigtigt at tale med barnet om både de små og de store følelser. Sproget spiller netop en stor rolle i barnets følelsesmæssige udvikling.
Ved at samtale med barnet om dets følelser, udvikler barnet sproglige og kommunikative kompetencer, der styrker barnets følelsesmæssige intelligens
Hjulet her kan bruges til en snak om følelser. Åben filen her for at hente drejeskiverne med forskellige følelsesmæssige udtryk - lige til at printe og tage i brug. Hjulet er lavet med inspiration fra makkerparret bag Instagramprofilen Barnepjat.
Emoji-banko
Prøv at spille emoji-banko hvor I undervejs i spillet også kan bruge jeres egen mimik til at efterligne udtrykket på pladen. Åben filen her for at hente 6 forskellige plader lige til at printe.
Barnets ophav
At vide hvem man er, betyder også at vide, hvor man kommer fra. Det er vigtigt for børn alsidige personlige udvikling at vide, hvad og hvem der har været med til at forme barnet og dets levevis.
Stamtræ
Man kan lave et stramtræ med barnet. Meddel forældrene på forhånd, at I skal lave stamtræer med børnene, så de kan sende en liste med familiemedlemmer gennem tiden, eller involver forældrene direkte i at udfylde stamtræet.
Med et stamtræ kan barnet spore sin families historie gennem tiden og få en fysisk kortlægning over barnets afstamning. Stramtræet lægger også op til at samtale med barnet om familiedynamikker, særlige familietraditioner og i det hele taget familie-begrebets subjektive betydning. Ens familie er jo ikke nødvendigvis altid den, man er født ind i - den sociale familie er ikke altid den samme som den biologiske.
Skabelon til stamtræ (PDF til print)
Vis og læs historien
Biblioteket kan invitere daginstitutionerne ind til Middelaldermarked, et renæssancebal eller en anden slags aktivitet, der tager afsæt i historiske tidsperioder og begivenheder. Tag gerne fat i lokale kulturinstitutioner, som måske kan have udstillinger eller aktiviteter, I kan besøge. I den forbindelse kan I også lave historisk højtlæsning for børnene - spørg på biblioteket efter bøger for børn om historiske perioder.
Forældresamarbejde
Hvis det er praktisk muligt, kan I tage rundt og besøge børnenes hjem. I kan også invitere forældre og bedsteforældre til at komme i dagtilbuddet og fortælle om at være barn "i gamle dage" - måske i et andet land end Danmark.
Hvis I vil inddrage forældrene i Den styrkede pædagogiske læreplan, kan I henvise til bogen her:
EMU har også lavet denne video:
Ved at klikke på videoen accepterer du YouTubes vilkår for brugLån på biblioteket
Mig og min omverden
For de mindste
For de lidt større
Familierelationer og familieformer
For de mindste
Min søde familie Noa og bedstefar Thomas hos bedstemor
For de lidt større
På eReolen
For fagpersoner
Gode steder på nettet
Børns udvikling - Læs om børns udvikling og behov fra 0-6 år (bornsvilkar.dk)
Alsidig personlig udvikling - Dansk Center for Undervisningsmiljø (dcum.dk)