Kreativ leg med historier
Kreativ leg med historier er et læseforløb udviklet til børn i 0.-3. klasse, som kobler læsning af en historie med et kreativt forløb. Børnene leger med historien og skaber deres egne løsninger på udfordringer, som personerne i historien står overfor.
Aldersgruppe:
0-3. klasse
Varighed:
3 timer
Kom i gang
Vil I som bibliotek i gang med at lave forløb med Kreativ leg med historier, skal I blot gå frem efter denne vejledning:
Forberedelse
- Lav en aftale med en skoleklasse
- Vælg en bog (se under Materialer og grafik) og anskaf bogen til forløbet
- Indsaml genbrugsmaterialer, find tuscher, farver og papir og evt. køb materialer, som er beskrevet i vejledningen. Dette kan også gøres i samspil med skolen, der er med i forløbet
- Vi opfordrer til på forhånd at involvere klassens lærer og aftale roller, så alle ved, hvem der gør hvad. Aftal evt. også, om læreren skal engagere elevernes forældre i forløbet. Eksempelvis kunne forældrene inviteres til at komme og høre en præsentation af elevernes løsninger, eller eleverne kan tage deres løsning med hjem og vise frem. I vejledningen er der også forslag til, hvordan eleverne kan lege videre efter endt forløb
Afvikling
- Følg trin-for-trin vejledningerne for den valgte bog (se under Materialer og grafik)
Afslutning
- Evaluér med børnene, hvordan de synes forløbet har været og justér evt. til næste gang.
Har du lyst til selv at udvikle jeres egne forløb ud fra bøger I selv har valgt, kan du gå frem efter denne opskrift:
Er du forælder?
Kreativ leg med historier for forældreEr du forælder? Så finder du her tre bøger, I kan lege ud fra derhjemme.
Hvad skal skolen?
Hvis du som lærer er interesseret i Kreativ leg med historier, kan du kontakte jeres lokale bibliotek om de vil samarbejde omkring et eller flere forløb. Du kan også vælge at afvikle forløbet selv.
Vi opfordrer også til at involvere elevernes forældre. De kunne fx inviteres til at indsamle genbrugsmaterialer eller komme og høre en præsentation af elevernes løsninger. Eleverne kan også tage deres løsning med hjem og vise frem.
I vejledningerne er der forslag til, hvordan eleverne kan læse og lege videre efter endt forløb.
Materialer og grafik
Trin for trin vejledninger og andre materialer
Korte vejledninger - kom hurtigt i gang med læsekonceptet
De tre små grise og ulven (PDF til print)
Rumpemælk fra Afrika (PDF til print)
Detaljerede vejledninger for forløb - fordelt på klassetrin
Forløb til 0. klasse: De tre små grise og ulven
Læs historien. Bagefter får eleverne til opgave at bygge deres egne grise og huse – men pas på! På et tidspunkt kommer ulven, og han er sulten! Det er op til børnene at redde grisene ved at bygge huse, der kan holde til ulvens pusten og prusten!
Trin-for-trin-vejledning "De tre små grise" (PDF til print)
Billede af gris (PDF til print)
Billede af ulv (PDF til print)
Forløb til 1. klasse: Rumpemælk fra Afrika af Erlend Loe
Læs historien. Marko vil have rumpemælk, men hans mor og far siger, at det findes ikke, for rumpemælk er ulækkert. Marko er dog sikker på, at det findes og smager godt. Hvordan tror I, rumpemælk smager? Og hvilket væsen tror I laver rumpemælken? Det skal vi sammen finde ud af.
Trin-for-trin-vejledning "Rumpemælk fra Afrika" (PDF til print)
ZIP-komprimeret mappe med billeder til brug i forløbet om "Rumpemælk fra Afrika" (ZIP-komprimeret mappe - PDF'er til print)
Forløb til 2. klasse: Vitello bygger en monsterfælde af Kim Fupz Aakeson
Læs historien. Derefter skal eleverne bygge deres egne monsterfælder. Men pas på? Lige pludselig dukker der et monster op, og så må vi håbe, at fælderne virker!
Trin-for-trin-vejledning "Vitello bygger en monsterfælde" (PDF til print)
Forløb til 3. klasse: Drengen der fik ting i i hovedet af Kasper Hoff
Læs starten af historien Drengen der fik ting i hovedet af Kasper Hoff. Eleverne skal hjælpe Karl og Ludvig med at gøre deres historie mega spændende, for hvis ingen gider læse historien om dem, dør de!
Trin-for-trin-vejledning "Drengen der fik ting i hovedet" (PDF til print)
Talebobler (PDF til print)
Forløb til mere læsning og leg på biblioteket, i skolen eller derhjemme:
Sallys far bander (- ad helvede til)
Af Thomas Brunstrøm. Sally vil rigtig gerne i Tivoli, men far siger, at det er for dyrt. Vil I hjælpe Sally med at få tjent penge nok til at komme i Tivoli og få hendes far til at holde op med at bande? Måske kunne I også selv tænke jer at tjene penge til at komme et sjovt sted hen?
Trin-for-trin-vejledning "Sallys far bander (- ad helvede til)" (PDF til print)
Nomerne - den magiske nom
Af Jan Kjær. Menza keder sig og kommer til at drille de andre nomer. En gammel nom hiver fat i Menza og siger, at han har glemt noget ude i skoven. Hvad er det Menza har glemt? Måske kan I også komme til at glemme det samme som Menza, når I keder jer?
Trin-for-trin-vejledning "Nomerne - den magiske nom" (PDF til print)
Bette Bøv, krudt og ukrudt
Af Anders Højen. Bette Bøv vil rigtig gerne hjælpe sin nabo hr. Lollefjord med at gøre hans have fin, inden hr. Lollefjord får damebesøg. Desværre er talemaskinen ikke ret god til at lave modsætninger – derfor kommer Bette Bøv til at lave unoder. Vi skal undersøge, hvad modsætninger og unoder er, og I skal selv lave jeres eget vendespil.
Trin-for-trin-vejledning "Bette Bøv, Krudt og ukrudt" (PDF til print)
Hvem kan du kontakte?
Kontaktpersonerne fra Vejle Bibliotekerne er Anne Mølgård Svendsen.
Hun kan kontaktes på mail: AENIE@vejlebib.dk eller telefonnr. 4042 8917.
Baggrund for konceptet
Kreativ leg med historier er inspireret af metoden Novel Engineering, der er udviklet i USA. Det er en metode, der inviterer skoleelever ind i bøgernes verden og giver dem mulighed for at træne problemløsning, kreativitet og modet til at fejle, fordi det gør én klogere.