Menu

Hvorfor skal bibliotekerne tilbyde sprogtræning?

Sprogtræning skaber værdi for både borgere og bibliotek. Det styrker bibliotekets rolle som inkluderende institution, og bidrager til borgernes integration og aktive samfundsdeltagelse.

At lære at bruge sproget aktivt og ikke mindst forstå alle dets små kringelkroge af forskellige betydninger og underforstået brug er en vigtig forudsætning for at begå sig i samfundet. Det kan biblioteket være med til at understøtte, samtidig med at introducere kommende generationer af brugere til biblioteket, dets tilbud og værdi.

Som bibliotek har vi rammerne, materialerne og de faciliterende ressourcer til at arbejde med sprogtilegnelse. Det skaber værdi for både borgerne og biblioteket gennem:

  • Mulighed for at bruge sproget aktivt. Sprogtræning giver nydanskere mulighed for at øve det danske sprog. Borgernes egne læringsindsatser suppleres med den værdi det har, at føre samtaler med dansktalende personer, der samtidig yder den støtte og motivation, der både er vigtig og nødvendig. Mange har ikke omgang med danskere eller dansktalende personer i deres hverdag, særligt ikke hvis de lige er kommet til landet. Kommer man hertil som studerende er det ofte på internationale studieretninger med engelsk som det primære sprog. Ligeledes hvis man får et arbejde. Her bliver der også slået om på engelsk for at tage hensyn og lette kommunikationen, eller man arbejder måske i et miljø med mange andre, der har dansk som andetsprog. Borgerne kan således, trods ønske om det modsatte, opleve ringe vilkår for at øve deres færdigheder.
  • Læselyst. Der er ofte en direkte sammenhæng mellem det talte, skrevne og læsende sprog. Glæde og nysgerrighed ved det ene har en positiv effekt på det andet. Gode taleevner og motiveret brug af dem, stimulerer også deres læselyst- og evne.
  • Bedre integration og samfundsdeltagelse. Dansksproglige kompetencer er essentielle for integrationen og den kulturforståelse, der letter omgangen med det danske samfund, herunder arbejde, studie og den sociale sammenhængskraft. Det skaber bedre forudsætninger for inklusion og deltagelse i - samt forståelse for demokratiske processer.
  • Fællesskaber og relationer. Sprogtræning skaber sunde fællesskaber og relationer deltagere imellem. I samværet med ligesindede knyttes der tætte bånd på tværs af kulturelle, politiske eller religiøse forskelle, der nedbryder både fordomme og tabuer. Relationerne vil også knytte sig til biblioteket, hvis det er synligt og engageret i sprogtræningstilbuddet, og borgerne vil opleve os som havende naturlig legitimitet og relevans i deres liv.
  • Bedre formidling til målgruppen. Tætforbundne og menneskelige relationer med målgruppen betyder også, at der skabes nye og bedre formidlingsrammer. Mange nydanskere er ikke bekendte med bibliotekernes traditionelle måder at formidle på. De søger den hurtigste vej til viden, der ofte er personlige anbefalinger og mundtlige overleveringer. I sprogtræningstilbud med stærke relationer til målgruppen, forgrener bibliotekets værdi og aktiviteter sig derfor nemmere ud i mere vidtrækkende relationer blandt nydanskere.
  • Øget brug af bibliotekets ressourcer. Sprogtræning er en oplagt mulighed for at udbrede kendskabet til - og bruge bibliotekets materialer, ressourcer og aktiviteter.
  • Livslang læring. Sprogtræning understøtter bibliotekets fokus på livslang læring.

Til forsiden