Fysisk rum til dagplejen - Sprograketten som eksempel
Kort beskrivelse af aktiviteten
Konkret er der skabt et fysisk rum, hvor børnene kan udforske, undre sig og hvor der er ro og plads til fordybelse barn og voksen imellem. Rummet benyttes uden personale.
Sprograketten kan bookes af dagplejere, vuggestuer, børnehaver og private familier, som har lyst til selv at på opdagelse i sprograketten. Er rummet ikke booket eller i brug, er alle velkomne til at benytte det.
Biblioteket bruger jævnligt rummet til højtlæsning for de mindste.
Aldersgruppe:
0-3 år
Antal:
Dagplejer
Varighed:
1 time
Kom i gang
Sådan forberedes og gennemføres aktiviteten
Sprograketten er ikke med formidler, men biblioteksformidlerne holder løbende øje med, at rummet ser ordentlig og præsentabelt ud. At tingene i rummet tilses og holdes ved lige og udskiftes.
Bookinger af rummet tjekkes.
Inventaret udskiftes løbende.
Idéer til selv at komme i gang
- Et egnet lokale
- Sprogkufferter og sangkufferter, dem i Viborg er udviklet af Legeteket i Viborg Kommune
- Udklædning
- Interaktivt gulv / fortælletæppe
- Bøger
- Ipads
- Ting at lege med
- Store puder
Evt. udfordringer
At få tilbuddet udbredt og synliggjort til rette målgruppe.
Der er en udfordring i, at rummet er ubemandet, så det kræver løbende oprydning.
Baggrund for konceptet
Formål med aktiviteten
Sprograketten er et projekt udviklet i samarbejde mellem Viborg Bibliotekerne og PPL sprog, Viborg Kommune. Personale fra begge enheder har været sammen om at udvikle ideerne og samskabe denne indsats for sprogstimulering af de mindste borgere i Viborg kommune.
Sprograketten er et fysisk rum, hvor der er sat øget fokus på sprogtilegnelse og sprogstimulering for de 0 til 6-årige på Hovedbiblioteket i Viborg.
Beskrevet af
Viborg Bibliotekerne
Indsamlet som en del af projektet Dagplejernes Bibliotek v. Viborg Bibliotekerne, støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.