Menu

Fra Fake til Fakta

Forskellige sætninger eller udsagn placeres på en skala ”Fra Fake til Fakta”. Metoden kan bruges som afstemning eller som en samtalestarter på baggrund af udsagn inden for et givent emne. 

Aldersgruppe:
4-6. klasse

Det skal I bruge

  • "Fake eller fakta" printet til hver gruppe
  • Udsagn printet og klippet ud
  • Blankt papir og skriveredskaber

Fake eller fakta.pdf

Udsagn til fake eller fakta_0.pdf

Sådan gør I 

  • Inddel børnene i grupper med ca. fire i hver gruppe.
  • Giv hver gruppe en række udsagn – printet og klippet ud.
  • Giv hver gruppe papir og skriveredskaber til evt. at tilføje egne udsagn.
  • Læs udsagnene op for børnene.
  • Bed børnene overveje, hver for sig, hvilke udsagn, der er fake, hvilke er fakta, og hvilke ligger et sted imellem.
  • Udsagnene i den vedhæftede fil handler om: ”Hvorfor siger de voksne, at det er vigtigt at læse i 20 minutter?”.
  • Fælles snak i gruppen: hvordan skal udsagnene placeres på en skala fra ”Fake” til ”Fakta”.
  • Hvis der er udsagn, som børnene gerne vil have med på skalaen, kan de skrive på et stykke papir og tilføje.

Sådan samler I op på resultaterne

  • Lad evt. grupperne fortælle de andre grupper, hvordan de har placeret udsagnene.
  • Tag billeder af, hvordan udsagnene er grupperet.

Variationer

Skift spørgsmål og udsagn, så det passer til det, du har brug for at blive klogere på. Fx:

  • Hvad er ok at gøre på biblioteket?
  • Hvem bruger biblioteket mest?
  • Hvad tror I, bliver lånt mest ud?
  • Hvad er mest spændende?

Hvor kommer metoden fra?

Brugt ifm. børneinddragelse til kampagnen Læsetvang er lort, forår 2024.