Fælles Grund 2021-24
Folkebibliotekernes brug af Sprog- og Læsesporet

Centralbibliotekerne understøtter folkebibliotekernes rolle i forhold til befolkningens sprog og læsning. For at sikre fokus på læsekultur, sprogglæde og læsefællesskaber gennem hele livet, har opgaven i perioden 2021-24 været fordelt på tre indsatser: Bibliotekernes Sprogspor (0-6 år), Bibliotekernes Læsespor (6-16 år) og Læsekoncepter for voksne (16+).

Indsatsernes opgave har bl.a. været at samle de mange sprog- og læsekoncepter, som landets biblioteker har udviklet. Dermed skabes der en samlet indgang for alle landets folkebiblioteker, der kan formidle og udbrede de mange velunderbyggede og målgruppeorienterede koncepter lokalt og tilpasset egne forhold. Det giver mulighed for at udvikle hvert enkelt folkebiblioteks eget arbejde med læsekulturen med en lokal vinkel på et niveau og med en bredde i tilbuddet, som kan være vanskeligt at løfte som individuelt bibliotek.

For at sikre, at centralbibliotekerne fortsat medvirker til at skabe værdi hele vejen frem til slutbrugerne, spørger Sprog- og Læsesporet hvert år det enkelte folkebibliotek om anvendelse og formidling af indsatser og koncepter.

Med overgangen til en ny CB rammeaftale pr. 1. januar 2025 er Fælles Grund denne gang et samlet tilbageblik på de 4 år under indeværende rammeaftale.

Fælles Grund er jeres mulighed for at evaluere og kommentere Sprog- og Læsesporets tilbud.

Samtidig beder vi om kontaktoplysninger, så vi kan målrette vores kommunikation mod de rette medarbejdere hos jer.

Data vil være tilgængelige for temasporets medarbejdere, CB-chefer, konsulenter og konceptejere.

Det er vores forhåbning, at Fælles Grund både for centralbibliotekerne og det enkelte folkebibliotek vil skabe overblik over brugen af de mange tilbud, som indsatserne samler.

Fælles Grund tilsluttes her på vegne af:






Nationale partnerskaber

Det er vigtigt for temasporet Glæden ved sprog, litteratur og læsning at indgå i nationale partnerskaber, der kan skabe værdi for folkebibliotekerne. Hvilken værdi har de nationale partnerskaber for jeres arbejde med litteraturformidling og arbejde med læsning?

Eksempler på nationale partnerskaber er Bibliotekernes Temasamarbejde (DR m.fl.), National Indsats for børn og unges læseglæde, Alle ord tæller, Model for folkebibliotekernes læsebegreb eller Fold bogen ud.


Kompetenceudvikling

Sprog- og Læsesporet udbyder løbende kompetenceudvikling af varierende varighed.

Vi har taget del i flg. tilbud:





Kampagner

Sprog- og Læsesporet støtter op om en række nationale og internationale kampagner med materialer og aktivitetsforslag, som I kan bruge lokalt.

Sommerbogen Vis

Landsdækkende læseslystkampagne for børn og unge mellem 6 og 15 år i deres sommerferie.

Vi har taget del i denne kampagne: * påkrævet


Orlaprisen Vis

Orlaprisen er børnenes helt egen litteraturpris, hvor børnene bestemmer, hvem prisen gives til. Orlaprisen uddeles af Albus Festivalen v. Aarhus Bibliotekerne.

Vi deltager med denne kampagne: * påkrævet


Ordblindeugen Vis

Landsdækkende kampagne, der sætter fokus på ordblindhed i anledningen af international ordblindeuge i uge 40, hvis formål er at udbrede viden om ordblindhed og læsevanskeligheder.

Vi har taget del i denne kampagne: * påkrævet


FNs Internationale Læsedag Vis

FNs internationale læsedag markeres over hele verden for at synliggøre vigtigheden af læsning og literacy Med dagen fremhæves den store betydning, som læsefærdigheder har for både enkeltpersoner, fællesskaber og samfundet som helhed.

Vi har taget del i denne kampagne: * påkrævet


Read Hour Vis

Read Hour er et internationalt brand, som fejrer læsning i rigtig mange lande rundt omkring i verden.

Vi har taget del i denne kampagne: * påkrævet


Læsetvang er lort Vis

Kampagnens formål var at tage børnenes stemmer omkring den pressede læsekultur seriøst og lade børnenes perspektiver blive en del af samtalen. Kampagnen var en del af projektet ”Det starter med børnene”.

Vi har taget del i denne kampagne: * påkrævet


UGE17 Vis

Sprog- og Læsesporet har understøttet med litteraturtiltag til den årlige verdensmålsuge.

Vi har taget del i denne kampagne: * påkrævet


Bibliotekernes Sprogspor

Indsatsen understøtter sproglig udvikling og tidlige læsefærdigheder i de private hjem, dagtilbud og på biblioteket. Målgruppen er børn i alderen 0-6 år og deres voksne.

Kontaktperson for indsatsen 0-6 år:



Vi har deltaget på flg. måde i indsatsen Bibliotekernes Sprogspor:

Formidling





Koncepter

Vi har taget del i flg. af Sprogsporets koncepter:

Sammen om Skolestart Vis

Sammen om Skolestart er bibliotekernes indsats til at understøtte skolestarten og skabe sammenhæng for både børn og forældre i samarbejde med de fagprofessionelle - med litteraturen som overgangsobjekt.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


ex. Dette er ikke bindende.

Sprogfitness 5-6 år Vis

Sprogfitness er et koncept med sjove og lærerige sproglege, som styrker børns glæde ved sprog, læsning og læring samtidig med, at børnene får bevæget sig.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Sprogstart Vis

Sprogstart er et 6-ugers sprogstartsforløb sammensat med udgangspunkt i billedbøger. Gennem leg med sproget får børn og deres voksne i dagtilbuddet lejlighed til at sætte ord og begreber på forskellige temaer.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Øvrige tilbud på sprogsporet.dk

Vi har anvendt disse tiltag fra sprogsporet.dk:

Vis
Vis
Vis
Vis
Vis
Vis
Vis
Vis
Vis

Lokalt netværk

Har I forventning om lokalt netværkssamarbejde? * påkrævet


Bibliotekernes Læsespor 6-16 år

Indsatsen understøtter læsning og læseglæde i de private hjem, skoler og på biblioteket. Målgruppen er børn i alderen 6-16 år og deres voksne.

Kontaktperson for indsatsen 6-16 år:



Vi har taget del i flg. måde i indsatsen Bibliotekernes Læsespor:

Formidling


Koncepter

Vi har taget del i flg. af Læsesporets koncepter:

Læsedysten Vis

Med Læsedysten kan I sætte skub i børnefamiliernes læseglæde på en måde, som er let at gå til i hverdagen for familierne og som er let at afvikle for jer som bibliotek.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Kreativ leg med historier Vis

Kreativ leg med historier er et læsekoncept, der kobler læsning af en historie med et kreativt forløb. Børnene leger med historien og skaber deres egne løsninger på udfordringer, som personerne i historien står overfor.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Sprogfitness 6-7 år Vis

Sprogfitness er et koncept med sjove og lærerige sproglege, som styrker børns glæde ved sprog, læsning og læring samtidig med, at børnene får bevæget sig.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Bookcamp Vis

Bookcamp er et forløb med fokus på elevernes fordybelse i en enkelt roman, og der arbejdes med børnenes læseglæde gennem stemningsfuld højtlæsning, kreativ meddigtning og fælles samtale.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Læsefamilier Vis

Læsefamilier er en tyverisikring af det nære for familier med børn på 10+. En familie kan låne en Læsefamiliepose med en række unikke litterære fælles oplevelser - parat og lige til at tage ud af posen.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Læseklasser Vis

Læseklasser er et tilbud, hvor skoleklasser får muligheden for - som en af bibliotekets udvalgte "læseklasser" - at få et hav af inspiration, boganbefalinger, læsetips, læseudfordringer og fantastiske læseoplevelser gennem et helt skoleår.

Vi deltager med dette koncept: * påkrævet


Stedspecifik højtlæsning Vis

Der sker noget interessant, når litteraturen læses højt på steder, der stemningsmæssigt bidrager til fortællingen. Med Stedsspecifik højtlæsning bliver læsningen en fælles oplevelse!

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Sluk & Læs Vis

Sluk & Læs er et forløb for familier med mindst én teenager, der handler om hygge, nærvær og samvær omkring det at læse.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Book Challenge Vis

Book Challenge handler om at læse skønlitteratur og faglitteratur, og om at eleverne med udgangspunkt i litteraturen løser fire "challenges" som her er litterære udfordringer.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Bogen bevæger dig Vis

Med en aktivitetsskabelon kan børn og voksne i SFO'en inddrage bogen og læselysten, når der arbejdes med temauger.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Den aktive bogreol Vis

Den aktive bogreol, som børnene selv er med til at udforme, er udgangspunkt for gode læseoplevelser og -aktiviteter i fællesskaber.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Læsespots Vis

Få inspiration til hvordan biblioteket og alle kommunens SFOer sammen udvikler en læsekultur i den enkelte SFO.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


BogBox - Leg en bog Vis

Få opskrifter på 9 forskellige Bogboxe med bøger, aktiviteter og legetøj.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


UNG:LITT Vis

I UNG:LITT er der fokus på at formidle litteratur på de unges præmisser. Det sker gennem inddragende aktiviteter og overraskende litteraturoplevelser.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Bibliobitterne Vis

Bibliobitterne er et univers og en app, som introducerer børn til biblioteket på en engagerende, sjov og legende måde.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Litterære lykkeposer Vis

Via dybdegående interviews om lige netop den enkeltes læseniveau, læsesituation og interesser, pakker biblioteket en litterær lykkepose til den enkelte elev.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Demokratilæseforløb Vis

Forløbet tager afsæt i den velafprøvede metode guidet fælleslæsning, der er en demokratisk læsnings- og samtaleform, der skaber et præstationsfrit rum for en fælles oplevelse af en skønlitterær tekst.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Romanjagt Vis

På en romanjagt skabes rammerne for, at alle elever kan få en god læseoplevelse gennem deres eget læselandskab, booktalk og selvvalgt litteratur.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Bibliotekernes Læsespor 16+

Indsatsen understøtter læsning og læseglæde i de private hjem og på biblioteket, samt i eventuelle andre sammenhænge, hvor voksne deler læseoplevelser. Målgruppen er voksne 16+.

Kontaktperson for indsatsen 16+:



Vi har deltaget på flg. måde i indsatsen Bibliotekernes Læsespor 16+:

Formidling


Koncepter

Vi har taget del i flg. af Læsesporets koncepter:

Dit skræddersyede bibliotek Vis

Abonnementsordning med bøger udvalgt til biblioteksgæsternes personlige læsebehov. Konceptet skal ses som en videreudvikling af den litterære udlånssamtale.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Læsekredse som koncept Vis

Kun fantasien sætter grænser i forhold til målgruppen af en læsekreds. Opret fx en læsekreds med fokus på en bestemt målgruppe eller et tema, der vil tiltrække forskellige målgrupper.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Litteratur & Lækkerier Vis

Litteratur & Lækkerier er tematiske bogcaféer, som er krydret med noget godt til ganen lavet af lokale samarbejdspartnere. Konceptet har fokus på lokal samskabelse og bringer litteraturformidlingen ud af huset og tæt på borgerne i landdistrikterne.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Litteraturbanko Vis

Litteraturbanko kombinerer det velkendte bankospil med oplæsning af litteratur og giver unge og voksne en underholdende litteraturoplevelse, der med en smule held kan udløse fede gevister.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Guidet fælleslæsning Vis

Litteraturen er bindeleddet i Guidet fælleslæsning, som er et forløb med en signifikant sundhedsfremmende effekt på bl.a. stress. Ved møderne ledes deltagerne af en læseguide, der præsenterer gruppen for et udvalg af varieret litteratur samt skaber rammerne for en fælles samtale med litteraturen som udgangspunkt.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Svøm en bog - under test

”Svøm en bog” sammensætter svømning, højtlæsning og socialt samvær. Deltagerne svømmer mens de hører en oplæsning af et stykke litteratur og mødes efterfølgende til en guidet samtale om det stykke litteratur, de netop har hørt. Et koncept med noget til hjernen og hjertet.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Litteraturen i Bevægelse

Litteratur og ophold i naturen er godt for vores mentale helbred, og i kombination kan det noget helt særligt. Litteraturen i Bevægelse kan være en enkeltstående begivenhed eller et forløb, hvor man får mulighed for at gå i dybden med litteraturen på forskellig vis i bibliotekets lokalområde.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


RO(man)TID

Tag kampen op imod moderne tidsrøvere som facebook, computerspil osv, til fordel for afstressende samvær omkring dét at fordybe sig i en god bog. Et forløb med metoder, der hjælper borgerne med at finde tid til læsning i hverdagen og på dén aktivere læsningens effekt på livskvalitet og mentale sundhed.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Sprogtræning som bibliotekstilbud Vis

Med sprogtræning som bibliotekstilbud er du med til at støtte borgere med dansk som andetsprog i deres egne indsatser for at lære dansk og begå sig i det danske samfund. Udover det sproglige fokus er det også tænkt som en integrationsindsats, der med sin orientering mod større forståelse af dansk kultur, arbejdsmarked og samfundsforhold ligger i naturlig forlængelse af biblioteket som dannelsesinstitution.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet


Strik & Lyt Vis

Håndarbejde, især strikning, er blevet meget populært og mange biblioteker og kulturhuse inviterer til nørklecaféer. For bibliotekerne er det helt oplagt at kombinere nørkleriet med formidling af litteratur - at lave vores egen bindstouw.

Vi har anvendt dette koncept: * påkrævet