Centralbibliotekerne understøtter folkebibliotekernes rolle i forhold til befolkningens sprog og læsning. For at sikre fokus på læsekultur, sprogglæde og læsefællesskaber gennem hele livet, har opgaven i perioden 2021-24 været fordelt på tre indsatser: Bibliotekernes Sprogspor (0-6 år), Bibliotekernes Læsespor (6-16 år) og Læsekoncepter for voksne (16+).
Indsatsernes opgave har bl.a. været at samle de mange sprog- og læsekoncepter, som landets biblioteker har udviklet. Dermed skabes der en samlet indgang for alle landets folkebiblioteker, der kan formidle og udbrede de mange velunderbyggede og målgruppeorienterede koncepter lokalt og tilpasset egne forhold. Det giver mulighed for at udvikle hvert enkelt folkebiblioteks eget arbejde med læsekulturen med en lokal vinkel på et niveau og med en bredde i tilbuddet, som kan være vanskeligt at løfte som individuelt bibliotek.
For at sikre, at centralbibliotekerne fortsat medvirker til at skabe værdi hele vejen frem til slutbrugerne, spørger Sprog- og Læsesporet hvert år det enkelte folkebibliotek om anvendelse og formidling af indsatser og koncepter.
Med overgangen til en ny CB rammeaftale pr. 1. januar 2025 er Fælles Grund denne gang et samlet tilbageblik på de 4 år under indeværende rammeaftale.
Fælles Grund er jeres mulighed for at evaluere og kommentere Sprog- og Læsesporets tilbud.
Samtidig beder vi om kontaktoplysninger, så vi kan målrette vores kommunikation mod de rette medarbejdere hos jer.
Data vil være tilgængelige for temasporets medarbejdere, CB-chefer, konsulenter og konceptejere.
Det er vores forhåbning, at Fælles Grund både for centralbibliotekerne og det enkelte folkebibliotek vil skabe overblik over brugen af de mange tilbud, som indsatserne samler.
Fælles Grund tilsluttes her på vegne af:
Bibliotekets navn: * påkrævetAabenraa Biblioteker og KulturhuseAalborg BibliotekerneAarhus Kommunes BibliotekerAlbertslund BibliotekAllerød BibliotekerAssensBibliotekerneBallerup BibliotekerneBibliotek & Borgerservice Frederikshavn KommuneBibliotek og Borgerservice Nordfyns KommuneBiblioteket FrederiksbergBiblioteket SønderborgBiblioteket i ThyBillund Bibliotekerne og BorgerserviceBornholms FolkebibliotekerBrøndby-BibliotekerneBrønderslev BibliotekDansk Centralbibliotek for Sydslesvig e.V.Dragør BibliotekerneEgedal BibliotekerneEsbjerg Kommunes BibliotekerFaaborg-Midtfyn BibliotekerneFavrskov BibliotekerneFaxe Kommunes Biblioteker & BorgerserviceFredensborg BibliotekerneFredericia BibliotekFrederikssund BibliotekerneFuresø Bibliotek & BorgerserviceGentofte BibliotekerneGladsaxe BibliotekerneGlostrup BibliotekGreve BibliotekGribskov BibliotekerGuldborgsund-bibliotekerneHaderslev BibliotekerneHalsnæs BibliotekerneHedensted BibliotekerneHelsingør Kommunes BibliotekerHerlev BibliotekHerning BibliotekerneHillerød BibliotekerneHjørring BibliotekerneHolbæk BibliotekerneHolstebro BibliotekHorsens BibliotekHvidovreBibliotekerneHøje-Taastrup Kommunes BibliotekerHørsholm BibliotekIkast-Brande BibliotekIshøj BibliotekJammerbugt BibliotekerneKalundborg BibliotekerKerteminde BibliotekerneKoldingbibliotekerneKøbenhavns BibliotekerKøge BibliotekerneLangeland BibliotekLejre Bibliotek & ArkivLemvig BibliotekLollandBibliotekerneLyngby-Taarbæk BibliotekerneLæsø BibliotekMariagerfjord BibliotekerneMiddelfart BibliotekMorsø FolkebibliotekNorddjurs BibliotekerNyborg BibliotekNæstved Bibliotek og BorgerserviceOdder BibliotekOdense Biblioteker og BorgerserviceOdsherred Bibliotek og KulturhuseRanders BibliotekRebild BibliotekerneRingkøbing-Skjern BibliotekerneRingsted Bibliotek & BorgerserviceRoskilde BibliotekerneRudersdal BibliotekerneRødovre BibliotekSamsø BibliotekSilkeborg BibliotekerneSkanderborg BibliotekSkive BibliotekSlagelse Biblioteker og BorgerserviceSolrød Bibliotek og KulturhusSorø BibliotekStevns BibliotekerneStruer BibliotekSvendborg BibliotekSyddjurs BibliotekThe Tórshavn Public LibraryTårnby KommunebibliotekerTønder Kommunes BibliotekerVallensbæk BibliotekVarde BibliotekVejen Kommunes BibliotekerVejle BibliotekerneVesthimmerlands BibliotekerViborg BibliotekerneVordingborg BibliotekerneÆrø Folkebibliotek
Overordnet kontaktperson: * påkrævet
Kontakt tlf.: * påkrævet
Kontakt email (en kopi af den udfyldte besvarelse sendes hertil): * påkrævet
EAN-nr. (udfyldes kun ved eventuelle bestillinger):
Det er vigtigt for temasporet Glæden ved sprog, litteratur og læsning at indgå i nationale partnerskaber, der kan skabe værdi for folkebibliotekerne. Hvilken værdi har de nationale partnerskaber for jeres arbejde med litteraturformidling og arbejde med læsning?
Eksempler på nationale partnerskaber er Bibliotekernes Temasamarbejde (DR m.fl.), National Indsats for børn og unges læseglæde, Alle ord tæller, Model for folkebibliotekernes læsebegreb eller Fold bogen ud.
Jeres svar:
Sprog- og Læsesporet udbyder løbende kompetenceudvikling af varierende varighed.
Vi har taget del i flg. tilbud:
Undervisningsforløb i små børns sproglige og skriftsproglige udvikling Temadage inden for sprog og læsning Webinarer
Eventuelle bemærkninger:
Sprog- og Læsesporet støtter op om en række nationale og internationale kampagner med materialer og aktivitetsforslag, som I kan bruge lokalt.
Landsdækkende læseslystkampagne for børn og unge mellem 6 og 15 år i deres sommerferie.
Vi har taget del i denne kampagne: Ja Nej * påkrævet
Orlaprisen er børnenes helt egen litteraturpris, hvor børnene bestemmer, hvem prisen gives til. Orlaprisen uddeles af Albus Festivalen v. Aarhus Bibliotekerne.
Vi deltager med denne kampagne: Ja Nej * påkrævet
Landsdækkende kampagne, der sætter fokus på ordblindhed i anledningen af international ordblindeuge i uge 40, hvis formål er at udbrede viden om ordblindhed og læsevanskeligheder.
FNs internationale læsedag markeres over hele verden for at synliggøre vigtigheden af læsning og literacy Med dagen fremhæves den store betydning, som læsefærdigheder har for både enkeltpersoner, fællesskaber og samfundet som helhed.
Read Hour er et internationalt brand, som fejrer læsning i rigtig mange lande rundt omkring i verden.
Kampagnens formål var at tage børnenes stemmer omkring den pressede læsekultur seriøst og lade børnenes perspektiver blive en del af samtalen. Kampagnen var en del af projektet ”Det starter med børnene”.
Sprog- og Læsesporet har understøttet med litteraturtiltag til den årlige verdensmålsuge.
Indsatsen understøtter sproglig udvikling og tidlige læsefærdigheder i de private hjem, dagtilbud og på biblioteket. Målgruppen er børn i alderen 0-6 år og deres voksne.
Navn:
Kontaktoplysninger (mail/telefon/adresse):
Vi har deltaget på flg. måde i indsatsen Bibliotekernes Sprogspor:
Vi har formidlet Bibliotekernes Sprogspor på vores hjemmeside/sociale medier Vi har bidraget til de nationale nyhedsbreve Vi vil gerne bidrage til nationale nyhedsbreve i 2025
Skribent (mail/telefon):
Andet bidrag til Sprogsporet - projekter, materialer, ideer eller lign. - som vi gerne vil kontaktes om:
Vi har taget del i flg. af Sprogsporets koncepter:
Sammen om Skolestart er bibliotekernes indsats til at understøtte skolestarten og skabe sammenhæng for både børn og forældre i samarbejde med de fagprofessionelle - med litteraturen som overgangsobjekt.
Vi har anvendt dette koncept: Ja Nej * påkrævet
Vi ønsker at få tilsendt rabatkode til køb af Læsefidusens ABC til kr. 10 i 2025.
Forventet indkøb (antal): ex. Dette er ikke bindende.
Vi ønsker at blive oprettet på kortet på sprogsporet.dk/sammen-om-skolestart i 2025.
Sprogfitness er et koncept med sjove og lærerige sproglege, som styrker børns glæde ved sprog, læsning og læring samtidig med, at børnene får bevæget sig.
Forventet antal deltagende børn 2025:
Sprogstart er et 6-ugers sprogstartsforløb sammensat med udgangspunkt i billedbøger. Gennem leg med sproget får børn og deres voksne i dagtilbuddet lejlighed til at sætte ord og begreber på forskellige temaer.
Vi har anvendt disse tiltag fra sprogsporet.dk:
Forløb til dagplejen Vis ABC-værksted Vis Billedbogsbingo Vis Bogvogterkursus Vis Fold bogen ud Vis Lydbanko Vis Sorteringsmester Vis Sprogstunder Vis Tegn & Digt Vis Andet:
Har I forventning om lokalt netværkssamarbejde? Ja Nej Vi ved det ikke endnu * påkrævet
Hvis ja, hvilke lokale parter?
Indsatsen understøtter læsning og læseglæde i de private hjem, skoler og på biblioteket. Målgruppen er børn i alderen 6-16 år og deres voksne.
Vi har taget del i flg. måde i indsatsen Bibliotekernes Læsespor:
Vi har formidlet Bibliotekernes Læsespor på vores hjemmeside/sociale medier
Vi har taget del i flg. af Læsesporets koncepter:
Med Læsedysten kan I sætte skub i børnefamiliernes læseglæde på en måde, som er let at gå til i hverdagen for familierne og som er let at afvikle for jer som bibliotek.
Kreativ leg med historier er et læsekoncept, der kobler læsning af en historie med et kreativt forløb. Børnene leger med historien og skaber deres egne løsninger på udfordringer, som personerne i historien står overfor.
Bookcamp er et forløb med fokus på elevernes fordybelse i en enkelt roman, og der arbejdes med børnenes læseglæde gennem stemningsfuld højtlæsning, kreativ meddigtning og fælles samtale.
Læsefamilier er en tyverisikring af det nære for familier med børn på 10+. En familie kan låne en Læsefamiliepose med en række unikke litterære fælles oplevelser - parat og lige til at tage ud af posen.
Læseklasser er et tilbud, hvor skoleklasser får muligheden for - som en af bibliotekets udvalgte "læseklasser" - at få et hav af inspiration, boganbefalinger, læsetips, læseudfordringer og fantastiske læseoplevelser gennem et helt skoleår.
Vi deltager med dette koncept: Ja Nej * påkrævet
Der sker noget interessant, når litteraturen læses højt på steder, der stemningsmæssigt bidrager til fortællingen. Med Stedsspecifik højtlæsning bliver læsningen en fælles oplevelse!
Sluk & Læs er et forløb for familier med mindst én teenager, der handler om hygge, nærvær og samvær omkring det at læse.
Book Challenge handler om at læse skønlitteratur og faglitteratur, og om at eleverne med udgangspunkt i litteraturen løser fire "challenges" som her er litterære udfordringer.
Med en aktivitetsskabelon kan børn og voksne i SFO'en inddrage bogen og læselysten, når der arbejdes med temauger.
Den aktive bogreol, som børnene selv er med til at udforme, er udgangspunkt for gode læseoplevelser og -aktiviteter i fællesskaber.
Få inspiration til hvordan biblioteket og alle kommunens SFOer sammen udvikler en læsekultur i den enkelte SFO.
Få opskrifter på 9 forskellige Bogboxe med bøger, aktiviteter og legetøj.
I UNG:LITT er der fokus på at formidle litteratur på de unges præmisser. Det sker gennem inddragende aktiviteter og overraskende litteraturoplevelser.
Bibliobitterne er et univers og en app, som introducerer børn til biblioteket på en engagerende, sjov og legende måde.
Via dybdegående interviews om lige netop den enkeltes læseniveau, læsesituation og interesser, pakker biblioteket en litterær lykkepose til den enkelte elev.
Forløbet tager afsæt i den velafprøvede metode guidet fælleslæsning, der er en demokratisk læsnings- og samtaleform, der skaber et præstationsfrit rum for en fælles oplevelse af en skønlitterær tekst.
På en romanjagt skabes rammerne for, at alle elever kan få en god læseoplevelse gennem deres eget læselandskab, booktalk og selvvalgt litteratur.
Indsatsen understøtter læsning og læseglæde i de private hjem og på biblioteket, samt i eventuelle andre sammenhænge, hvor voksne deler læseoplevelser. Målgruppen er voksne 16+.
Vi har deltaget på flg. måde i indsatsen Bibliotekernes Læsespor 16+:
Vi har formidlet Bibliotekernes Læsekoncepter for voksne på vores hjemmeside/sociale medier
Abonnementsordning med bøger udvalgt til biblioteksgæsternes personlige læsebehov. Konceptet skal ses som en videreudvikling af den litterære udlånssamtale.
Kun fantasien sætter grænser i forhold til målgruppen af en læsekreds. Opret fx en læsekreds med fokus på en bestemt målgruppe eller et tema, der vil tiltrække forskellige målgrupper.
Litteratur & Lækkerier er tematiske bogcaféer, som er krydret med noget godt til ganen lavet af lokale samarbejdspartnere. Konceptet har fokus på lokal samskabelse og bringer litteraturformidlingen ud af huset og tæt på borgerne i landdistrikterne.
Litteraturbanko kombinerer det velkendte bankospil med oplæsning af litteratur og giver unge og voksne en underholdende litteraturoplevelse, der med en smule held kan udløse fede gevister.
Litteraturen er bindeleddet i Guidet fælleslæsning, som er et forløb med en signifikant sundhedsfremmende effekt på bl.a. stress. Ved møderne ledes deltagerne af en læseguide, der præsenterer gruppen for et udvalg af varieret litteratur samt skaber rammerne for en fælles samtale med litteraturen som udgangspunkt.
”Svøm en bog” sammensætter svømning, højtlæsning og socialt samvær. Deltagerne svømmer mens de hører en oplæsning af et stykke litteratur og mødes efterfølgende til en guidet samtale om det stykke litteratur, de netop har hørt. Et koncept med noget til hjernen og hjertet.
Litteratur og ophold i naturen er godt for vores mentale helbred, og i kombination kan det noget helt særligt. Litteraturen i Bevægelse kan være en enkeltstående begivenhed eller et forløb, hvor man får mulighed for at gå i dybden med litteraturen på forskellig vis i bibliotekets lokalområde.
Tag kampen op imod moderne tidsrøvere som facebook, computerspil osv, til fordel for afstressende samvær omkring dét at fordybe sig i en god bog. Et forløb med metoder, der hjælper borgerne med at finde tid til læsning i hverdagen og på dén aktivere læsningens effekt på livskvalitet og mentale sundhed.
Med sprogtræning som bibliotekstilbud er du med til at støtte borgere med dansk som andetsprog i deres egne indsatser for at lære dansk og begå sig i det danske samfund. Udover det sproglige fokus er det også tænkt som en integrationsindsats, der med sin orientering mod større forståelse af dansk kultur, arbejdsmarked og samfundsforhold ligger i naturlig forlængelse af biblioteket som dannelsesinstitution.
Håndarbejde, især strikning, er blevet meget populært og mange biblioteker og kulturhuse inviterer til nørklecaféer. For bibliotekerne er det helt oplagt at kombinere nørkleriet med formidling af litteratur - at lave vores egen bindstouw.