Booktalk for bogdroppere, læseheste, gyserfreaks, kærlighedsnarkomaner og fantasyelskere!
Eleverne er en del af processen - de bevæger sig fysisk efter hvilken bog, de gerne vil høre mere om - og det kan være en vældig god motivationsfaktor for både elever og lærere. Samtidig er det en lille demokratiøvelse: Det er nemlig flertallet, det bestemmer!
En booktalk udviklet af Aarhus Bibliotekerne.
Varighed:
1½ time
Sådan gør I
Som aktive medskabere af booktalken, er det eleverne, der afgør, hvilke bøger de vil høre mere om. Eleverne bevæger sig hen til den af de introducerede bøger, der interesserer dem mest. Efter præsentationen markerer de med emojisticks, om de synes bogen er interessant eller ej.
Allier dig med 1-2 kollegaer og udvælg 3 x 12 bøger, der passer til målgruppen. Forbered en kort præsentation af hver bog + en længere præsentation af hver bog.
1. Saml en flok elever
2. Introducer tre bøger kort og præcist - og stil bøgerne forskellige steder i rummet
3. På 10 sekunder løber eleverne hen til den bog, de hver i sær vil høre mere om
4. Det er flertallet, der bestemmer hvilken bog, du og dine kollegaer skal fortælle mere om
5. Når I har fortalt om en bog, giver eleverne feedback med emojisticksene Thumbs up eller Poop
6. Stemmerne tælles op og noteres i et handout med direkte link til bogen på hjemmesiden - som sendes til klassen efter booktalken
7. Videre til de næste tre bøger!
Det kan af og til være svært at vurdere, hvad børnene synes om de bøger, der bliver præsenteret under en booktalk. Med emojisticks får eleverne mulighed for at give sjov, hurtig og visuel feedback på, hvad de umiddelbart synes om en bog: Er bogen værd at høre mere om eller ej? Samtidig er eleverne aktive mellem hver præsentation.
Brug optællingen af elevernes stemmer til at give elevgruppen indflydelse på næste klasses booktalk: Den bog, der får flest poops, ryger ud - og så skal klassen komme med forslag til en ny bog, der skal med i stedet for. Det giver en god mulighed for at høre, hvad der bliver læst, og hvad eleverne vil anbefale andre at læse.
Eleverne føler sig hørt, og så synes de i øvrigt, at det er både sjovt og fedt at bevæge sig til en booktalk.
- Bibliotekar, Aarhus Bibliotekerne