Menu

Dit drømme-event

Udvikling af prototyper til events og arrangementer sammen med børnene

Aldersgruppe:
4-6. klasse

Det skal I bruge

Opgaveark:

  • Tre ting til dit arrangement – Overskrift + tre bobler
  • Tegneserie-tidsplan
  • Kagemandsskabelon - hvem er gæsterne?
  • Plakat-skabelon

Tre ting til dit arrangement.pdf

Tegneserie-tidsplan.pdf

Hvem er gæsterne.pdf

Plakatskabelon.pdf

Sådan gør I

Udformning af prototyper

  • Del børnene i grupper
  • Introducér til arbejdet med prototyper

Sæt rammen om børnenes arbejde med nedenstående opgaver:

Opgaver undervejs i udvikling af prototyper:

  • Tegn og fortæl tre ting, der skal ske i løbet af dit arrangement. Bonusspørgsmål – Hvad kan gå galt til dit arrangement?
  • Tegneserie-tidsplan – Hvad skal der ske til dit arrangement? Bonusspørgsmål – Hvornår skal dit arrangement være?
  • Påklædningsdukke-deltagere – Hvem skal komme til dit arrangement? (Navn, alder, interesser) Bonusspørgsmål – Hvor mange skal der komme til dit arrangement?
  • Lav en plakat, der skal reklamere for dit arrangement. Bonusspørgsmål – Hvad skal dit arrangement koste? Hvad skal arrangementet hedde? Tegn navnet med en skrifttype, der passer til.

Cirka 15 min. til hver opgave

Sådan samler I op på resultaterne

Gennemlæs børnenes prototyper - udvælg:

  • Hvad I kan gå videre med her og nu?
  • Hvad kræver lidt videreudvikling?

Variationer

  • Lad børnene fremlægge deres events for hinanden
  • Suppler med kreativ workshop, hvor børnene bygger scenarier af deres events.

Hvor kommer metoden fra?

Brugt af Silkeborg Bibliotekerne i forbindelse med projekt Det starter med børnene. Her blev den bl.a. kombineret med metoden: 'Min uge', 'Hvad nu hvis...', 'Cirkeltrænings-brainstorm' og evalueret med 'Stjerne-evaluering'.