Dit drømme-event
Udvikling af prototyper til events og arrangementer sammen med børnene
Aldersgruppe:
4-6. klasse
Det skal I bruge
Opgaveark:
- Tre ting til dit arrangement – Overskrift + tre bobler
- Tegneserie-tidsplan
- Kagemandsskabelon - hvem er gæsterne?
- Plakat-skabelon
Tre ting til dit arrangement.pdf
Sådan gør I
Udformning af prototyper
- Del børnene i grupper
- Introducér til arbejdet med prototyper
Sæt rammen om børnenes arbejde med nedenstående opgaver:
Opgaver undervejs i udvikling af prototyper:
- Tegn og fortæl tre ting, der skal ske i løbet af dit arrangement. Bonusspørgsmål – Hvad kan gå galt til dit arrangement?
- Tegneserie-tidsplan – Hvad skal der ske til dit arrangement? Bonusspørgsmål – Hvornår skal dit arrangement være?
- Påklædningsdukke-deltagere – Hvem skal komme til dit arrangement? (Navn, alder, interesser) Bonusspørgsmål – Hvor mange skal der komme til dit arrangement?
- Lav en plakat, der skal reklamere for dit arrangement. Bonusspørgsmål – Hvad skal dit arrangement koste? Hvad skal arrangementet hedde? Tegn navnet med en skrifttype, der passer til.
Cirka 15 min. til hver opgave
Sådan samler I op på resultaterne
Gennemlæs børnenes prototyper - udvælg:
- Hvad I kan gå videre med her og nu?
- Hvad kræver lidt videreudvikling?
Variationer
- Lad børnene fremlægge deres events for hinanden
- Suppler med kreativ workshop, hvor børnene bygger scenarier af deres events.
Hvor kommer metoden fra?
Brugt af Silkeborg Bibliotekerne i forbindelse med projekt Det starter med børnene. Her blev den bl.a. kombineret med metoden: 'Min uge', 'Hvad nu hvis...', 'Cirkeltrænings-brainstorm' og evalueret med 'Stjerne-evaluering'.