Menu

De hemmelige bøger

Undersøgelse af , hvad der vækker børnenes interesse for bøger, når de ikke kender bogens titel/forside.

Aldersgruppe:
4-6. klasse

Det skal I bruge

  • En stak indpakkede bøger, hvis forside og titel holdes hemmeligt.   
  • Materialer til at tegne forsiderne; tegneartikler, papir, karton. 
  • Udstillingsfaciliteter

Sådan gør I 

  • Børnene præsenteres for en række bøger, som er indpakket, så titel og forside ikke er synlig.  
  • Ved en kort booktalk introduceres genrer og indhold/handling, og børnene kommer herefter med deres bud på, hvad bøgerne skal hedde, og hvordan forsiderne kan se ud.  
  • De tegner en skitse til den forside, som de synes vil virke appellerende til dem.  
  • Vi tager en fælles snak om skitserne. Hvad har de kaldt bøgerne? Hvad har de tegnet?  

    Eksempel på forside - og et barns bud på forside og titel

Sådan samler I op på resultaterne

  • Ophængning og præsentation af de færdige forsider.
  • Vi snakker om, hvad de har læst, og hvad forskellene er på deres version og bogens oprindelige forside.  
  • Hvilke af de andre bøger kunne de evt. få lyst til at læse og hvorfor? 

Udstilling af børnenes forsider

Variationer

Variation 1:

Forløbet kan evt. fordeles på to besøg (på skolen og på biblioteket)

Facilitering: 

  1. På skolen 

    De hemmelige bøger medbringes, og indpakningen signalerer overraskelse/gaver/hemmeligheder.  
    Booktalk/præsentation af bøger uden synlige forsider. 
    Gennemgang af børnenes foreløbige skitser til forsider.  

  2. På biblioteket  

    Ophængning af forsider, præsentation af resultatet og drøftelse af, hvorvidt de vil anbefale bøgerne til andre. 

Variation 2:

Børnene kan inviteres til at pakke deres yndlingsbøger ind og udstille dem på biblioteket med en kort beskrivelse af bogens handling.

Hvor kommer metoden fra?

Udviklet af Vordingborg Bibliotekerne som en del af projektet Det starter med børnene.