De to fødders lov
Aktivér børnene med krop og fokus – og lær dem lidt at kende.
Aldersgruppe:
4-6. klasse
Det skal I bruge
- Papir med henholdsvis JA og NEJ
Sådan gør I
Placér børnene midt på gulvet. Præsentér dem for forskellige udsagn, som de skal svare ja eller nej til ved at bevæge sig hen til den ene eller den anden væg. Der er papir med JA – NEJ på modsatte vægge.
Eksempler på udsagn:
- Læser du bøger?
- Læser du e-bøger (bøger på computer eller tablet)?
- Lytter du til lydbøger?
- Læser du bøger med billeder i (fx tegneserier)?
- Har du oplevet at få anbefalet en bog, du synes var god?
- Taler du med dine venner om det, du læser?
- Ved dine forældre, hvad I kan lide at læse?
- Kan voksne finde ud af at anbefale bøger
- Er der nogle bøger, som de voksne ikke synes, du skal læse?
- Er det pinligt at læse?
Sådan samler I op på resultaterne
Hvis man ønsker at registrere børnenes svar, skal der ud over den, der læser udsagnene højt, også være en, der tæller og noterer.
Variationer
Formulér de udsagn, der giver mening for dig.
Metoden kan både bruges som en opstartsaktivitet eller en ’pauseaktivitet’
Hvor kommer metoden fra?
Brugt i forbindelse med børneinddragelse til kampagne i projekt Det starter med børnene.