Menu

Bogdepoter til dagplejen

Kort beskrivelse af aktiviteten

Dagplejerne i et område får på deres samlingssted besøg af en chauffør eller biblioteksformidler, som afleverer nye depotsæt a’ 5-20 bøger pr. dagplejer og tager de gamle sæt med retur. Evt. tilbydes dialogisk læsning eller lign. kulturel aktivitet med børnene.

Generelt for dagplejedepoterne er, at det er bøger, som skal ud at cirkulere og leve ved dagplejerne. Der er forskellige varianter af kasser og poser, ligesom udlånsperioden varierer.

I Svendborg inspirerer børnebiblioteket med eksempler fra BOGgladmaterialet til aktiviteter og dialog om den enkelte bog, så dagplejerne kan fordybe sig sammen med børnene. Inspirationsmaterialet fra BOGglad-projektet er frit tilgængeligt på sprogsporet.dk/bogglad.

Depoterne udskiftes 2-4 gange årligt. Enkelte steder kun én gang om året, fordi dagplejerne så selv bytter indbyrdes i legestuerne og dermed får variation i bøgerne.

I en enkelt kommune står dagplejekontoret for udskiftningen.

Relaterede ideer

Temakasser/-poser og emnebestillinger til dagplejen (Herning og Svendborg)

Aldersgruppe:
0-3 år

Antal:
Dagplejere

Varighed:
45 min.

Kom i gang

Sådan forberedes og gennemføres aktiviteten

Forberedelse

  • Formidling af tilbuddet overfor dagplejen. Bed fx dagplejekontoret om adgang til fællesmøder.
  • Oprettelse af dagplejerne som depotlånere (første gang).
  • På biblioteket pakkes og klargøres depoterne, dvs. materialerne udvælges/tjekkes og udlånes.

Nogle steder pakkes depoterne fra gang til gang, andre steder er det øremærkede materialer, som er taget ud af samlingen og hele tiden cirkulerer.

  • Sættene mærkes op med navn på låner og evt. rute i form af kvittering eller lign. udskrift.

Overdragelse

  • En chauffør eller biblioteksformidler kører ud med depoterne og leverer dem alt efter lokal aftale hos enten en nærliggende børnehave, legestue eller hjemme hos en dagplejer i gruppen. Dagplejere tæt på et folkebibliotek kan evt. selv hente og aflevere deres depotsæt.
  • De gamle depotsæt modtages og tages med retur.
  • Alle sæt afnoteres og tjekkes for slidte/ødelagte materialer.

Opfølgning

  • I nogle kommuner er biblioteket løbende i dialog med den lokale forvaltning om tilbuddet og deltager fx i personalemøder med dagplejen.

Det skal I bruge for selv at komme i gang

  • Bil og medarbejder, der kan stå for selve udbringningen.
  • Et system til at styre logistikken – ruter og posefordelinger. Meget kan klares med et excelark og genbruges år for år.
  • Kasser/poser til pakning og med mulighed for opmærkning med navn/rute - fx en plasticlomme.
  • Kuratering/indkøb og evt. registrering af egnede og holdbare bøger til aldersgruppen. Nogle steder tages bøger løbende ud af den faste samling.
  • Tid til pakning og anden håndtering af depoterne. Tidsforbruget varierer naturligvis efter antal og efter, om der er tale om standardsæt i fast cirkulation eller sættene pakkes individuelt. Nogle har en uge hver måned, hvor der pakkes. Andre steder gøres det på udlånsvagterne.

Evt. udfordringer

Den enkelte dagplejer kan være bekymret for, hvorvidt brugen fører til erstatningssager pga. ødelagte bøger. Nogle steder er der en aftale om, at biblioteket henvender sig til dagplejekontoret, hvis der er erstatninger ud over alm. slitage. Man kan også internt have en aftale om at acceptere et vist svind.

Baggrund for konceptet

Formål med aktiviteten

At give adgang til bøger for alle kommunens dagplejebørn, skabe læselyst, styrke børnenes sproglige udvikling og i det hele taget understøtte dagplejens arbejde med de pædagogiske læringsmål.

Beskrevet af

Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Rudersdal, Skive, Svendborg, Vejle og Herning biblioteker

Indsamlet som en del af projektet Dagplejernes Bibliotek v. Viborg Bibliotekerne, støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.