Børneinddragelse: metoder
Her finder du en række metoder til børneinddragelse, som er udviklet eller brugt i forbindelse med projektet "Det starter med børnene".
Du kan enten bruge siden til at arbejde dig systematisk igennem faserne til venstre, mens du planlægger din børneinddragelsesproces - eller du kan klikke på metodetyperne til højre, hvis du bare lige mangler en konkret metode.
God fornøjelse.
44 materialer
Børneinddragelse, Forløb, Leg med litteratur, Læsefællesskab
SKOOB: Spot på Læseglæde : Læseglædeforløb med fokus på læsemiljøer og læsekasser
Den glitrende mikrofon: Interview hinanden om bøger
Skab overblik : Brug excel til opsamling af børnenes svar
Betydningskompas: Vælg materialer sammen med børnene
Afstemning med bolde: Metode til synlig afstemning
Demokrati-tuscher: Metode til anonym afstemning
Silent download: Brainstorm, hvor alle kan være med
Anonym afstemning : Giv ordet til alle
Quiz og byt: En hurtig snak om litteratur
Stjerne-evaluering: Hurtig metode til afstemning eller evaluering
Dit drømme-event: Lav fede events sammen med børn
Cirkeltrænings-brainstorm: Brainstorm - på tid
Hvad nu hvis...: Et boost til store og små drømme
Min uge: Hvad bruger du tid på?
Hvad fylder i din hjerne?: Metode til brainstorm - hver for sig og fælles
SMS til biblioteket: Børnene skriver en SMS til biblioteket, hvor de tager stilling til ...
Afslut sætningen: Få børnene til at reflektere individuelt
Bad ideas: Metode til idéudvikling
Hvilken verden vil du gå på opdagelse i?: Hvilke oplevelser vil børnene gerne dykke ned i, når de åbner en bog?
De 10 bud: Metode til idégenerering af arrangementer for børn
Den sorte boks: Metode til afstemning eller til at afdække børns interessefelter
Prikmetode: Hvor er det bedste sted at læse?
Interview - spørgsmål: Inspiration til at stille de gode spørgsmål til børn
Demokrati med brikker: Hurtig metode til at udforske børnenes foretrukne genrer
Tegn din morgen: Fortæl, lyt og tegn
Riv en elefant: Forrygende simpel øvelse, som kan booste deltagernes kreativitet samt vise, at alle kan være med/komme i mål.
Name drop: Ryste sammen øvelse med navne - fokus på fællesskab
Mine sko: Skab gode relationer mellem deltagerne
Ryk frem hvis...: Hvad synes børnene om biblioteket?
Stregen på gulvet: Skab et fælles 'vi' med en sjov leg
Byg videre på min idé: Sjov energizer, hvor børnene bygger videre på hinandens idéer
Take Away: Metode til boganbefalinger fra barn til barn
Inddragelses-station: Ubemandet station i biblioteksrummet til idéer og afstemninger
Den kæmpestore ønskeseddel: Metode til ubemandet idégenerering i biblioteksrummet
Skattekortet: Hvad fungerer (ikke) på børnebiblioteket?
Ud på gulvet: Metode til idégenerering
3-2-1: Metode til individuel evaluering
De hemmelige bøger: En anderledes booktalk, hvor børnenes nysgerrighed og kreativitet vækkes.
Slå og tegn - spillet: Et spil, der undersøger, hvad børn i 4.-6. klasse synes om læsning
Din drømme-faktaafdeling: Bliv klogere på jeres samling
Interviewguide: Lær barnet at kende - spørg ind, lyt efter og stil opklarende spørgsmål
Observation - skema: Observation af børns adfærd i biblioteket
Fra Fake til Fakta: Hvor på skalaen bor udsagnet?
De to fødders lov: Kom godt i gang eller skab en god pause