Menu

Betydningskompas

Forløb med tre mødegange, hvor fokus er på materialevalg ud fra børnenes ønsker.

Aldersgruppe:
4-6. klasse

Det skal I bruge

  • Betydningskompas tilrettet bibliotekets delopstillinger
  • Kuglepenne/tuscher
  • 3-2-1 spørgsmålsark
  • En oversigt over de nye bøger, I gerne vil have børnene til at tage stilling til
  • Laminerede lorte- og thumps up emojies til alle børn.
  • De bøger, som børnene har stemt på

3-2-1 øvelse genrer og kategorier.pdf

Betydningskompas.pdf

Emojis.pdf

Sådan gør I

Møde 1: Hvad ønsker I? Genrer og betydningskompas

Det vedhæftede betydningskompas er tilpasset delopstillingerne på Vesthimmerlands Biblioteker.

  • Præsentation og kort gennemgang af, hvad I skal lave.
  • Præsentation af betydningskompasset og de forskellige genrer. Spørg, om alle forstår opgaven, eller, om der er spørgsmål.
  • Udlevér betydningskompasset og tuscher. De får 10 min. til at udfylde skemaet. Gå rundt mellem børnene, og hjælp dem, der synes, det er svært.
  • Tag en kort snak om det, de har udfyldt. Stil evt. uddybende spørgsmål, det kan f.eks. være, at de har sat prik i midten af skiven, når det er bøger på udenlandsk, så kan man spørge, om de tænker på et bestemt sprog.
  • Udlevér 3-2-1 arket. Forklar børnene, hvad de skal. Spørg, om de har spørgsmål til den stillede opgave. De har 5-10 min. til opgaven.
  • Snak med børnene om deres svar.
  • Tak børnene for deres hjælp, og forklar kort, hvad der skal ske på næste møde.

Møde 2: Materialevalg

Gennemfør et materialevalg sammen med børnene - ca. 45 min. Medbring en oversigt over de bøger, de skal tage stilling til (valgt ud fra deres svar i betydningskompasset). Titel, forfatter, genre, forside, handling, sideantal m.m. Alle børn skal have et stykke papir med henholdsvis en lamineret lorte- og thumps up emoji til afstemning.

  • Goddag og præsentation af, hvad der skal ske.
  • Udlever materialevalget, på papir til børnene, sammen med emojis.
  • Alt efter, hvor mange bøger der er på listen, og hvor meget tekst, så giv dem hver især mulighed for at læse det igennem.
  • Så gennemgår man hvert enkelt materiale, og de afgiver deres stemme, og man noterer ned.
  • Når alle bøgerne er gennemgået, så siger man tak for i dag, og fortæller kort om, at de næste gang skal se de bøger, de har været med til at vælge.

Møde 3: Besøg på biblioteket

  • Sæt stole op til alle børnene.
  • Byd velkommen til biblioteket og præsentér kort, hvad der skal ske. Hvis nogle af de bøger, de har stemt på, endnu ikke er nået frem, så fortæl det, og fortæl, at de få den reserveret.
  • Gennemgang af de bøger, der er kommet. og lad børnene se i dem.
  • Spørg, om der er nogle af bøgerne, der ser anderledes ud end forventet; f.eks. en forside, der er skuffende m.m.

Tak dem mange gange for deres hjælp.

Sådan samler I op på resultaterne

Efter 1. møde: Gennemgå børnenes 3-2-1-svar for temaer og genrer, som børnene gerne vil finde på biblioteket. Gennemgå deres betydningskompasser for at blive klogere på, hvordan de prioriterer bibliotekets delopstillinger. Udvælg herudfra nye bøger, som børnene skal tage stilling til ift. indkøb.

Efter 2. møde: Tæl lorte og thumps-up, og foretag materialevalg ud fra børnenes ønsker.

Hvor kommer metoden fra?

Udviklet af Vesthimmerlands Biblioteker ifm. projektet Det starter med børnene.