Menu

Bad ideas

Vend dårlige idéer til gode idéer med denne sjove og simple metode

Aldersgruppe:
4-6. klasse

Det skal I bruge

  • Plakat/stort stykke papir til at hænge på væggen
  • Post-Its
  • Blyanter
  • Papir til at tegne/skrive de gode idéer ned på til videreudvikling

Sådan gør I

Introduktion til børnene: Vi har brug for jeres hjælp til at få en masse gode idéer til X (f.eks. arrangementer, udstillinger osv). Vi begynder med at finde på en hel masse dårlige idéer – det lyder måske mærkeligt, men det giver mening i næste del af opgaven.

  • Hæng en stor plakat/et stort stykke papir op på væggen med overskriften ”Hvad er det værste vi kan gøre, hvis vi gerne vil X” (her sætter I jeres ønske ind – f.eks. ”Hvad er det værste vi kan gøre, hvis vi gerne vil låne flere julebøger ud året rundt”)
  • Giv børnene 2-3 post-Its hver, og bed dem om at svare på udsagnet på plakaten (F.eks. ”låse bøgerne inde” eller ”gøre bøgerne forbudt til læsning”)
  • Giv børnene ca. 3-5 minutter til denne opgave
  • Når alle er klar, skiftes børnene til at sætte deres ’dårlige idéer’ op på plakaten, mens de fortæller, hvad de har skrevet
  • I er nu klar til næste del

Nu skal de dårlige idéer vendes på hovedet

  • Hvert barn vælger én dårlig idé, som det vil vende til en god. På deres papir skriver børnene nu en god/positiv version af den dårlige idé (f.eks. I stedet for at låse bøgerne inde, skal de stå fremme til udlån hele året)
  • Børnene bruger ca. 5 minutter på at beskrive og uddybe deres gode idé
  • Afslut med at lade nogle af børnene fortælle om deres gode idé

Sådan samler I op på resultaterne

Gem gerne børnenes beskrivelser af de gode idéer og notér evt. selv noget ned, mens børnene fremlægger.

Variationer

I stedet for at arbejde alene kan børnene arbejde i par eller små grupper.

Hvor kommer metoden fra?

Udviklet af Aarhus bibliotekerne i forbindelse med Design Thinking.