Bad ideas
Vend dårlige idéer til gode idéer med denne sjove og simple metode
Aldersgruppe:
4-6. klasse
Det skal I bruge
- Plakat/stort stykke papir til at hænge på væggen
- Post-Its
- Blyanter
- Papir til at tegne/skrive de gode idéer ned på til videreudvikling
Sådan gør I
Introduktion til børnene: Vi har brug for jeres hjælp til at få en masse gode idéer til X (f.eks. arrangementer, udstillinger osv). Vi begynder med at finde på en hel masse dårlige idéer – det lyder måske mærkeligt, men det giver mening i næste del af opgaven.
- Hæng en stor plakat/et stort stykke papir op på væggen med overskriften ”Hvad er det værste vi kan gøre, hvis vi gerne vil X” (her sætter I jeres ønske ind – f.eks. ”Hvad er det værste vi kan gøre, hvis vi gerne vil låne flere julebøger ud året rundt”)
- Giv børnene 2-3 post-Its hver, og bed dem om at svare på udsagnet på plakaten (F.eks. ”låse bøgerne inde” eller ”gøre bøgerne forbudt til læsning”)
- Giv børnene ca. 3-5 minutter til denne opgave
- Når alle er klar, skiftes børnene til at sætte deres ’dårlige idéer’ op på plakaten, mens de fortæller, hvad de har skrevet
- I er nu klar til næste del
Nu skal de dårlige idéer vendes på hovedet
- Hvert barn vælger én dårlig idé, som det vil vende til en god. På deres papir skriver børnene nu en god/positiv version af den dårlige idé (f.eks. I stedet for at låse bøgerne inde, skal de stå fremme til udlån hele året)
- Børnene bruger ca. 5 minutter på at beskrive og uddybe deres gode idé
- Afslut med at lade nogle af børnene fortælle om deres gode idé
Sådan samler I op på resultaterne
Gem gerne børnenes beskrivelser af de gode idéer og notér evt. selv noget ned, mens børnene fremlægger.
Variationer
I stedet for at arbejde alene kan børnene arbejde i par eller små grupper.
Hvor kommer metoden fra?
Udviklet af Aarhus bibliotekerne i forbindelse med Design Thinking.