Menu

1: Hvorfor skal vi børneinddrage på bibliotekerne?

Biblioteker og børneinddragelse

De seneste års undersøgelser taler deres tydelige sprog. Børns brug af biblioteket er faldende og læselysten og læsekompetencen er under pres. Det kræver nye greb, hvis vi vil vende udviklingen og igen vil være et attraktivt tilbud for børn og unge. Vi har brug for børnene for at være aktuelle.

“Børnebibliotekerne har en høj stjerne hos mange småbørnsfamilier, og landet over har de stor succes med at udvikle tilbud til de yngste, der rammer plet. Men når det gælder børn på mellemtrinnet, har der de senere år været ansatser til en regulær krisestemning. De 10-13-årige kommer ikke på folkebiblioteket i fritiden, og de rammer bogdropperalderen, hvor andre tilbud, typisk de digitale, hiver hårdt i dem. Projekt "Det starter med børnene" har vist har vist nødvendigheden af at satse langt mere på at udvikle tilbud aktivt sammen med børnene og med afsæt i deres aktuelle livsverdener. Vi har brug for at komme meget tættere på deres præferencer og ideer om, hvad læsning kan være, hvis vi ikke skal miste kontakten til denne vigtige målgruppe” – Lisbet Vestergaard

Børneinddragelse skaber forandringer

Inddragelse af de sande eksperter – børn selv – er nøglen til at udvikle et bedre bibliotekstilbud og ændre læsekulturen. Når vi er nysgerrige på børns livsverden, lærer vi hurtigt målgruppen at kende. På den måde er vi også langt bedre klædt på til at kunne inddrage børn i kommende projekter og løsninger af problemstillinger.

Det giver en kvalitetsændring, når vi ser på materialer og vaner med børnenes øjne – Bibliotek fra projektet

Siger vi ja til at inddrage børn, har vi samtidig besluttet os for forandringer. For med ægte børneinddragelse følger aha-oplevelser, udfordring af “plejer”, voksen-logikker og i sidste ende et bedre bibliotekstilbud til målgruppen. Når vi laver reel børneinddragelse, er det en gennemgribende ændring af vores mindset i forhold til den måde, vi tænker børnebiblioteket på. Det er svært, tidskrævende og nemmere at lade være, men nødvendigt.

”Jeg spørger ikke, for det virker som om bibliotekaren ikke vil forstyrres i sit arbejde…” – Barn fra mellemtrinnet

”Jeg synes, det er fedt, at det ligesom er andre børn, der anbefaler og ikke voksne, fordi børn kan måske mere lide det samme som mig” – Barn fra mellemtrinnet

Gevinster ved børneinddragelse

  1. Ny måde at arbejde på – et helt nyt mindset
  2. Hudløst ærligt blik på vores tilbud – også på det, som vi ikke vil høre
  3. Idéer, som vi ikke i vores vildeste fantasi, selv kunne have fundet på
  4. Mere kvalificerede tilbud til børnene
  5. Stærkere relationer til børnene
  6. Stærkere position for biblioteket som demokratisk sted for børnene

Børneinddragelse for børnenes skyld

Børneinddragelse bidrager positivt til, at der er rart og meningsfuldt at komme på biblioteket. Børn oplever at blive hørt, mødt og forstået, hvilket styrker børnenes trivsel, motivation og indflydelse. At deres holdninger og synspunkter bliver taget i betragtning, underbygger ligeledes FN’s Børnekonventionen, artikel 12:

”Retten til frit at udtrykke egne synspunkter i alle forhold, der vedrører barnet; og barnets synspunkter skal tillægges passende vægt i overensstemmelse med dets alder og modenhed”

Når vi bliver gode til børneinddragelse, så giver vi børn en øvebane, hvor de kan danne holdninger, være med til at skabe forandringer og deltage aktivt. Børnene får en øvebane i vores demokratiske samfund, vi styrker bibliotekets position som ambassadør for børn og vi kan være med til at understøtte arbejdet med at inddrage børn andre steder i kommunen. Derfor er børneinddragelse vejen frem, hvis vi gerne vil blive ved med at være børnenes bibliotek.

”Jeg har lært, at jeg også kan sige min mening” – Barn fra mellemtrinnet

"Jeg oplever, at mine elever føler sig trygge på biblioteket og tør sige deres mening, når de bliver spurgt og inddraget. De har glædet sig meget til at komme igen i dag" – Klasselærer til venskabsklasse

"Vi kan se, at børnene har følt, at de har en stemme på lige fod med de voksne" - Bibliotek i projektet